קוד: חלומות השרים לעומת חלומות פרעה בתנ"ך
סוג: הבדלים2
מאת: חגי הופר
אל:
חלום פרעה אחד הוא" (בראשית מא 25) אומר יוסף - וזאת אפשר לראות כבר מניסוחו של פסוק 8 בפרק זה, במעבר מיחיד לרבים - "
ויספר פרעה להם את חלומו ואין פותר אותם לפרעה". זאת בניגוד לחלומותיהם של שר האופים ושר המשקים, עליו נאמר כאן - "
ונחלמה חלום בלילה אחד אני והוא, איש כפתרון חלומו חלמנו" (פסוק 11). כלומר - כאן הלילה אחד והחלום דומה, אך הפתרון שונה, ואילו אצל פרעה הפתרון זהה ושני החלומות הם כשבע השיבולים, אשר "
עולות בקנה אחד" (פסוק 5).
ועוד הבדל יש בין שני המקרים: שם נאמר - "הלוא לאלהים פתרונים, ספרו נא לי
" (בראשית מ 8), כך שעל-פי פירושו הלא-ברור של האמור אפשר להבין כאילו יוסף משווה עצמו עם אלהים - וזה חטאו, עליו נענש בהמשך הישיבה בכלא, ואילו כאן נאמר - "בלעדי, אלהים יענה את שלום פרעה
" (בראשית מא 16), כך שאין מקום לטעות פה. ושכרו בא מיד, בפסוק 44 - "ויאמר פרעה אל יוסף: אני פרעה,
ובלעדיך לא ירים איש את ידו ואת רגלו בכל ארץ מצרים
".
ואפשר לומר כי בשני המקרים יוסף פותר את החלומות על פי אופן סיפורם: בחלום שר המשקים התוספת הלא נחוצה היא - "כפורחת, עלתה ניצה
" (בראשית מ
10), ובמשמעות חיובית זו הוא אף פתרונו של החלום. שר האופים חוזר פעמיים על הביטוי - "על
ראשי
" (בראשית מ 16-17), ולכן עונה לו יוסף - "ישא פרעה את
ראשך מעליך
" (פסוק 19), ואף לביטוי 'לשאת ראש' כשלעצמו יש משמעות כפולה, חיובית ושלילית. וכאן אומר פרעה - "לא ראיתי כהנה בכל
ארץ מצרים לרע
" (בראשית מא 19), לכן פותר לו יוסף מענייני "ארץ מצרים
" (פסוקים 29-30).
ונקודה אקטואלית - "וחמש את ארץ מצרים
" (פסוק 34) - כאז כן היום; וממצרים עוברת התחמושת לעזה...
וחלק גדול מהעניין הוא, כנראה, איך מספרים אותו. וכן גם למי מייחסים את ה'פתרונים'.