תוספת ל: בראשית מט
נכתב ב: 09:10:03 05.01.2009, כתוספת/תגובה ל: בראשית מט
לפרשת ויחי -
"
לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו עד כי יבא שילה ולו יקהת עמים
" (בראשית, מט', 10).
רבו הפירושים לפסוק זה:
- זה אומר שהכוונה להתפצלות ישראל לממלכת יהודה וישראל בימי ירבעם, שנעשתה בשכם שבקרבת שילה,
- וזה אומר ששילה הוא אחיה השילוני שבישר בשורה זו,
- זה גוזר את המילה שילה מ'שליתה', כלומר - צאצאו של יהודה,
- וזה גוזר את המילה מ'שלו' ואומר - זה מלך המשיח, שהמלוכה שלו.
- ועוד מדרש שם יש לנו על המשיח - שי-לו, ככתוב בתהילים - "לך יובילו מלכים שי", כפי שמציין רש"י.
- זה אומר שחטאו החשמונאים, שכן המלוכה היא ליהודה בלבד ואסור שיהיה כהן ומלך,
- וזה אומר - אברבנאל במקרה זה - שלא חטאו, אלא שהשבט הוא המשפט והם ראשי הסנהדרין, ובהמשך, כפי שאומר רש"י - אלו ראשי גלויות שבבבל.
- ועוד יש את הנוצרים, שמפרשים פסוק זה על משיחם.
- ואילו אנו נאמר, כי יתכן שפירוש המילה הוא דוקא מלשון שלוה, כפי שנאמר - "
כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה
" (דברים, יב', 9), כך שהדברים מכוונים, כך גם על-פי פירושנו, לתקופה משיחית כלשהי. ועוד יתכן לומר, שהקטע נכתב בימי מלכות בית-דוד והוא מבטא מעין ברכה לכך שהמלכות לא תעבור משבט זה. ואגב, אם רוצים אפשר לפרש מילה זו גם באופנים נוספים, כמו - מלשון אשליה, כלומר - עד כי יבוא בלבול, סוף, או אפילו מלשון שוליים באותו המובן, אך אלו כבר הערכות רחוקות, ועדיין העניין קשה.
תגובות