קוד: רשימות של עממי כנען בהבטחות של ה' לבני ישראל בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: רפאל שחורי, אראל
אל: על נהרות חיפה אייר נ"ח
הכנעני והחיתי והאמורי והפריזי והחיווי והיבוסי" - נאמר למשה בסנה.
האמורי והחיתי והפריזי והכנעני החיווי והיבוסי" - יכחיד ה' ע"י המלאך. נאמר אחרי 10 הדברות.
הכנעני האמורי והחיתי והפריזי החיווי והיבוסי" - י גרש ה' ע"י מלאך.
האמורי והכנעני והחיתי והפריזי והחיווי והיבוסי" - יגרש ה'. נאמר כשניתנו הלוחות השניים למשה.
לענ"ד התשובה טמונה בפסוק שמופיע בשמות כג28: "
ושלחתי את הצרעה לפניך וגירשה את
החיווי
את
הכנעני
ואת
החיתי
מלפניך
".
כנראה שלה' היו תכניות שונות לגבי כל אחד מעממי כנען: את שלושת העמים האלה
(חיווי, כנעני וחיתי) ה' תכנן לגרש מהארץ ע"י "צרעה", בלי התערבות של בנ"י
ובלי ידיעתם (זה עונה על השאלה לאן נעלמו תושבי שכם החיווים, ואכמ"ל). את שאר העמים (אמורי, פריזי, יבוסי) ה' תכנן להשמיד בניסים גלויים, במלחמה שאותה יבצעו בנ"י.
אבל כדי שבנ"י יזכו להשתתף במלחמה הזאת הם צריכים להיות ראויים לכך. כשבנ"י במצב רוחני טוב ה' יכול להביא אותם מיד למלחמה עם האמורי, אבל כשבנ"י במצב לא-טוב זה לוקח קצת יותר זמן, וה' צריך קודם לנהל את המלחמה בלי השתתפות עמ"י ורק אחר-כך לשתף אותם.
לכן: במצרים (כשבנ"י היו שקועים בעבירות - ראו יחזקאל כ), וכן לאחר חטא העגל, נזכר הכנעני לפני האמורי. אבל לאחר מתן-תורה, וכן לאחר שה' סלח לישראל על חטא העגל (ב"מתן-תורה" השני) – נזכר האמורי לפני הכנעני.
ההסבר הזה עדיין לא עונה על כמה שאלות: