מאת: חגי הופר
אל: hagaihof @ gmail.com
נכתב ב: 12:24:29 28.10.2012, כתוספת/תגובה ל: שמות ו
בעיקר כתוב שממש קראו בשם ה':
אברהם קרא בשם ה':
בראשית יב8:
"ויעתק משם ההרה מקדם לבית אל ויט אהלה בית אל מים והעי מקדם ויבן שם מזבח לה' ויקרא בשם ה'"
בראשית יג4:
"אל מקום המזבח אשר עשה שם בראשנה ויקרא שם אברם בשם ה'"
וגם יצחק:
בראשית כו25:
"ויבן שם מזבח ויקרא בשם ה' ויט שם אהלו ויכרו שם עבדי יצחק באר"
ואגב, גם משה:
שמות לד5:
"וירד ה' בענן ויתיצב עמו שם ויקרא בשם ה'" (ואחריו מידותיו: "אל רחום וחנון וגו')
(אצל יעקב נמצא: בראשית כח16: "וייקץ יעקב משנתו ויאמר אכן יש ה' במקום הזה ואנכי לא ידעתי" ).
נראה לי לפרש, מלבד פירושים אחרים, שפשוט האחרונים קראו לאל של האבות ה', שזה מה שהיה מורגל בפיהם והוא אלוהי האמת מבחינתם ועל כן לא ייתכן שהאבות התכוונו לאל אחר, כמובן.
כך אנו מוצאים, שוב באברהם:
בראשית כא33:
"ויטע אשל בבאר שבע ויקרא שם בשם ה' אל עולם"
כאן מפורש שהאל הוא "אל עולם", אולי כמו "אל עליון" של מלכיצדק, המופיע גם בדברי אברהם:
בראשית יד22:
"ויאמר אברם אל מלך סדם הרמתי ידי אל ה' אל עליון קנה שמים וארץ"
ובדיוק שגם ל"אל ראי" של הגר מוצמד הכינוי "שם ה'":
בראשית טז13:
"ותקרא שם ה' הדבר אליה אתה אל ראי כי אמרה הגם הלם ראיתי אחרי ראי".