קוד: כיפור = כף - פרור בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: חגי הופר
אל:
ופטור בלי מדרש אי אפשר:
שמות רבה, סדר תצוה, ב - "לא שאני צריך להם אלא שתאירו לי כשם שהארתי לכם. למה כדי להעלות אתכם בפני כל האומות שיהיו אומרים ישראל מאירים למי שמאיר לכל. משל לפקח וסומא שהיו מהלכין אמר הפקח לסומא בא ואני סומכך והיה הסומא מהלך. כיון שנכנסו לבית אמר הפקח לסומא צא והדלק לי את הנר והאיר לי שלא תהא מחזיק לי טובה שלויתיך. לכך אמרתי לך שתאיר. כך הפקח זה הקב"ה שנאמר (ד"ה ב טז) כי ה' עיניו המה משוטטות בכל הארץ. והסומא אלו ישראל שנאמר (ישעיה נט) נגששה כעורים קיר וכאין עינים נגששה כשלנו בצהרים כנשף. בעגל בששה שעות והיה הקב"ה מאיר להם והנהיגם שנאמר (שמות יג) וה' הולך לפניהם יומם. כיון שבאו לעשות המשכן קרא למשה ואמר לו ויקחו אליך שמן זית זך. אמרו ישראל (תהלים יח) כי אתה תאיר נרי ואתה אומר שנאיר לפניך. אמר להם בשביל להעלות אתכם שתאירו לי כשם שהארתי לכם. לכך נאמר זית רענן". אם כך, נראה שנכון לומר, שאין ישראל מאירים לה', אלא לעצמם, משל לסומא (אכן), שמאיר סביבו, לא כדי שהוא יראה את הדרך, אלא שיראו אותו אנשים ויכוונוהו בדרכו. כך המנורה מאירה לישראל ועד היום היא בסמל המדינה (ובשער טיטוס. בחינת אור לגויים?), וכן היא בכלל סמל לאור היוצא מן המקדש. שבת שלום.