שתי סיבות להשארת עממי כנען בארץ

מאת: חגי הופר

אל: hagaihof @ gmail.com

נכתב ב: 14:35:42  12.11.2012, כתוספת/תגובה ל: שופטים ג

שופטים ג:
1 ואלה הגוים אשר הניח יהוה לנסות בם את-ישראל את כל-אשר לא-ידעו את כל-מלחמות כנען. 2 רק למען דעת דרות בני-ישראל ללמדם מלחמה רק אשר-לפנים לא ידעום. 3 חמשת סרני פלשתים וכל-הכנעני והצידני והחוי ישב הר הלבנון מהר בעל חרמון עד לבוא חמת. 4 ויהיו לנסות בם את-ישראל לדעת הישמעו את-מצות יהוה אשר-צוה את-אבותם ביד-משה.

יש כאן שתי סיבות שונות (פסוק ב' [למרות המילה 'רק'] ופסוק ד').
מלבי"ם מפרש שנכשלו בשתיהן:
[ג, ב]
רק -
רצה לומר ותכלית הנסיון היה שני ענינים:
א) רק למען ידעו הדורות הבאים אשר הם יהיו מוכרחים ללמוד מלחמה ותכסיסי קרב, אשר הדורות אשר היו לפנים לא ידעו מזה, כי הכנענים גורשו מפניהם ע"י ה' בנס, ובזה יכירו כח הנס ומה שגרמו במעשיהם אשר לא טובים, כמו שאמר אלהים באזנינו שמענו וכו' פועל פעלת בימיהם וכו', כי לא בחרבם ירשו ארץ וכו', ומלת רק רצה לומר על תכלית זה הניחם. ולכן הניח.
[ג, ד]
ויהיו -
והתכלית השני היה לנסות בם את ישראל לדעת הישמעו את מצות ה' לבל יתחתנו עמהם, ובל יעבדו את אלהיהם.
[ג, ה]
ובני ישראל -
לא עמדו בשני הנסיונות האלה, עם הא' שילמדו מלחמה לא לחמו עמהם רק ישבו בקרבם וכרתו עמהם ברית, ועם הב' בל יתחתנו.

אפשר גם להיות חיוביים יותר ולומר שלעיתים עמדו בשתי המטרות: עזה ידם על אויביהם וחזרו לה'.
בכל מקרה, רואים מכאן שלהשארת עממי כנען ולמלחמה בכלל, אם לא לגמרי לכל דבר, יש שתי סיבות: חומרית ורוחנית, כשהן משלימות זו את זו.
והדבר תקף, כמובן, גם לימינו.

תגובות