סתירה וסתר

קוד: סתירה וסתר בתנ"ך

סוג: כלל

מאת: חגי הופר

אל: hagaihof @ gmail.com

שופטים ג19: "והוא שב מן הפסילים אשר את הגלגל ויאמר דבר סתר לי אליך המלך ויאמר הס ויצאו מעליו כל העמדים עליו".
יש הרבה פרדוקסים, גם באמונה, כמו שאלת הידיעה והבחירה, שממנה סוגיית הגזרה לעומת ההשתדלות, או כמו יחסי הכוחות בין הגוף והנפש.
דרך אחת טובה להתייחס לכך לדעתי היא להביט לבחינה הלשונית: שהרי פרדוקס הוא סתירה, אשר שורשה – סתר! כלומר, ברגע שמעורערת הקרקע הלוגית-רציונלית מתפנה שטח הסוד המיסטי-ספירטואלי. ביהדות ניתן לציין את הקבלה, או את הסתירות (מהסוג השביעי) במורה נבוכים לרמב"ם. וכן בבודהיזם (בעיקר) הנטייה היא לשבור את המערך הלוגי, למשל כמו בקואן הידוע: "האם אפשר לשמוע מחיאת כף יד אחת?". וכן אצל המיסטיקנים ידוע העניין של אחדות ההפכים. וביהדות מדבר על כך, למשל, ריה"ל, בכוזרי, ד, כה (על ספר יצירה): "רמז לעניין האלוהי המחבר בין הפכים".
[עם זאת יש לציין שסתירה במובן הלוגי היא מילה מאוחרת וכנראה גזורה מסתירה=הריסה].


תגובות