האם "טוב" בשופטים הוא "טוב" ברות?

קוד: האם "טוב" בשופטים הוא "טוב" ברות? בתנ"ך

סוג: התאמה1

מאת: חגי הופר

אל: hagaihof @ gmail.com

שופטים יא3: "ויברח יפתח מפני אחיו וישב בארץ טוב ויתלקטו אל יפתח אנשים ריקים ויצאו עמו"  

מרדכי חן בספר "סוגיות נבחרות בתנ"ך – נביאים" מפרש: "שם אדון הארץ היה "טוב"".  

הוא הולך לפי מצודת ציון: "טוב - שם אדון הארץ, וכן מצינו (רות ג יג) אם יגאלך טוב".  

האם ייתכן שטוב של שופטים וטוב של רות – אם הוא מציין אדם, לפי מצודת ציון – הם אותו אדם? מבחינת הזמנים אני חושב שזה מסתדר, שהרי ארבעה דורות מבועז עד דוד. ואם כך יובן מה שאומר טוב ברות בנוגע לנחלתו: רות ד6: "ויאמר הגאל לא אוכל לגאול לי פן אשחית את נחלתי גאל לך אתה את גאלתי כי לא אוכל לגאל". אם נחלתו הייתה כה גדולה, עד שהיא מכונה "ארץ", יש לו ממה לחשוש.

הדבר יכול לתרום גם להבנת הכרונולוגיה המקראית בספר שופטים.

והוא מסתדר גם עם דברי חז"ל שבועז הוא אבצן, השופט הבא אחרי יפתח:

שהרי, רשימת השופטים לפי ויקיפדיה:

  • עָתְנִיאֵל בֶּן קְנַז מ שבט יהודה
  • אֵהוּד בֶּן גֵּרָא מ שבט בנימין
  • שַׁמְגַּר בֶּן עֲנָת  כהן מ שבט לוי
  • פרק ד' פסוק ד'-פרק ו' - דְּבוֹרָה אֵשֶׁת לַפִּידוֹת ובָּרָק בֶּן אֲבִינֹעַם מ שבט נפתלי
  • פרק ו' פסוק י"א-פרק ח' פסוק ל"ב - גִּדְעוֹן (יְרֻבַּעַל) בֶּן יוֹאָשׁ מ שבט מנשה
  • פרק י' פסוק א'-ב' - תּוֹלַע בֶּן פּוּאָה מ שבט יששכר
  • פרק י' פסוק ג'-ה' - יָאִיר הַגִּלְעָדִי מ שבט מנשה
  • פרק י"א-י"ב פסוק ז' - יִפְתָּח הַגִּלְעָדִי מ שבט מנשה
  • פרק י"ב פסוק ח'-י' - אִבְצָן מִבֵּית לֶחֶם מ שבט יהודה
  • פרק י"ב פסוק י"א-י"ב - אֵילוֹן הַזְּבוּלֹנִי
  • פרק י"ב פסוק י"ג-פרק י"ג - עִבְדּוֹן בֶּן הִלֵּל הַפִּרְעָתוֹנִי מ שבט אפרים
  • פרק י"ג פסוק כ"ד-פרק ט"ז - שִׁמְשׁוֹן בן מנוח מ שבט דן

תגובות