תחילת אחדות ישראל בספר שופטים

מאת: חגי הופר

נכתב ב: 20:33:22  19.04.2014, כתוספת/תגובה ל: שופטים כ

לא מזמן נשאלה שאלה באתר:

שופטים פרק כ פסוקים א-ב. ח. מה חריג בביטוי זה ביחס לספרנו ומה בא הדבר להדגיש?     

 

ועל כך עניתי:

הפסוקים מתארים את יציאת "כל" העם "כאיש אחד", כלומר באחדות ובהסכמה:

"ויצאו כל-בני ישראל ותקהל העדה כאיש אחד"

"ויתיצבו פנות כל-העם כל שבטי ישראל"

"ויקם כל-העם כאיש אחד"

החריג הוא, לדעתי, שבתקופה זו העם שכן לשבטיו ולא היה מלך מאחד. כך גם במלחמת ברק ודבורה לא כל השבטים יצאו להילחם. ובמיוחד הדבר בולט בסיפור זה בו בעצם שבט בנימין נפרד מכלל ישראל.

הדבר בא להדגיש, לדעתי, את הזעזוע הגדול שפשט בעם בעקבות הרצח הנורא. ואולי גם אחדות זו הכשירה את הקרקע להופעת המלכות המאחדת בימי שאול.

מצד שני, אני לא יודע מה לימדו אתכם בשיעור וכדאי להתייעץ עם מי שנכח בו...

יום טוב.

http://tora.us.fm/tnk1/messages/odot_0_5.html

 

עתה אני קורא בספר "קוראות מבראשית", במאמר של יוכי ברנדס, רעיון מעניין - היא מתייחסת לאחדות שבפרקים אלו, אלא שלדעתה זו אחדות שלילית: תחילה אנשי הגבעה ממאנים להסגיר את אנשי הבליעל שאנסו את הפילגש, כי יש להם אחדות וסולידריות, אך זו אחדות שלילית. בהמשך ישראל מתאחדים כנגדם ולבסוף נלחמים באנשי יבש גלעד שלא הצטרפו למאמץ המלחמתי – וזה כל 'חטאם' - ומשמידים אותם. (במלחמת ברק ודבורה, למשל, היו שבטים שלא נלחמו ולא נעשה להם דבר, מלבד נזיפה). גם כאן, אם כן, ישנה אחדות שלילית, שכמו נלמדה מאנשי בנימין. כמו שאמר ניטשה: "הנלחם בחיה הופך לחיה".

ואולם, לדעתי, מעז יצא מתוק, כי מתוך האחדות הנלמדת הזו צמחה המלוכה בישראל. אמנם היא נצפתה בתחילה במבט שלילי, אך לבסוף הייתה למוסד מכובד בישראל. קשה לדמיין את תולדות ישראל בלעדיה. (ואנשי יבש גלעד הרי זכו לשיקום וליחס חיובי מתקן בימי שאול).

תגובות