קוד: מתי טוב לפחד בתנ"ך
סוג: כלל
מאת: חגי הופר
אל:
ומעניין כאן גם הסיפא, מהו מתעבר? גם כאן חלוקות הדעות:
רש"י:
וכסיל מתעבר - מתחזק לעבוד בחזקה.
אפשר שרש"י קרא מתעבר, כמו מתגבר.
מצודת דוד:
חכם ירא - החכם יפחד מדבר המפחיד ונשמר ממנו ולזה הוא סר מן הרעה ולא תבוא עליו אבל הכסיל מתמלא עברה להתקצף על כל ובוטח בעצמו שלא יאונה לו רעה ולא כן הוא וקצר בדבר המובן מעצמו.
כלומר מלשון עברה וכעס.
אך פירוש זה, אף שהוא נראה פשט המילה נראה כרחוק מהקשר הפסוק.
ואולי אפשר לפרש, מתעבר כמו אישה (או כמו שנה), כלומר מתמלא בעצמו, או ברעיון השווא שלו.
ופסוק דומה לזה:
משלי פרק כא, פסוק כד:
זֵד יָהִיר, לֵץ שְׁמוֹ-- עוֹשֶׂה, בְּעֶבְרַת זָדוֹן.
אגב, על קצה המזלג, על אברהם אומר המדרש שפחד שתמה זכותו לאחר מלחמת המלכים ועל כן ה' עודדו "אל תירא... שכרך הרבה מאוד". וכן פחד מפרעה כשבא עם שרה אשתו ורמב"ן מפרש זאת כחטא. וסיפור דומה חוזר ביצחק. גם על יעקב יש מפרשים שיש טעם לפגם בפחדו מפני עשיו כששב מבית לבן, במיוחד אחרי שה' הבטיח לו שיהיה עמו. גם את אחז הנביא מעודד לא לירוא וסופו שהוא אומר – "לא אנסה את ה'", שלא כדין.