מאת: רמי ניר
נכתב ב: 15:48:17 12.04.2011, כתוספת/תגובה ל: ירמיהו י
"פְּלָאוֹת" הבריאה מוכיחות כי "בֶּאֱמוּנָתוֹ" רואה אדם "אֱמֶת".
והלא תיעד משה את אלהים - כדלקמן: "
הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ כִּי כָל-דְּרָכָיו מִשְׁפָּט, אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא
" (דברים לב' 4). כלומר: ללא "פְּלִיאָה" אלהים "בֶּאֱמוּנָתוֹ" רואה "אֱמֶת".
אולם "פְּלִיאַת" האדם מתועדת בדברי הנביא (חבקוק א' 12 - 13): "
הֲלוֹא אַתָּה מִקֶּדֶם יְהוָה אֱלוֹהַי קְדוֹשִׁי--לֹא נָמוּת. יְהוָה לְמִשְׁפָּט שַׂמְתּוֹ וְצוּר לְהוֹכִיחַ יְסַדְתּוֹ. טְהוֹר עֵינַיִם מֵרְאוֹת רָע וְהַבִּיט אֶל-עָמָל לֹא תוּכָל. לָמָּה תַבִּיט בּוֹגְדִים--תַּחֲרִישׁ בְּבַלַּע רָשָׁע צַדִּיק מִמֶּנּוּ
".
ואמנם, ללא "פְּלִיאָה" שורש "אֱמוּנָה" = אמנ. אולם, איך יהיה "אֱלוֹהִים אֱמֶת" אם שורש "אֱמֶת" אינו = אמת?
ואכן, כך מתועד: "
וַיהוָה אֱלוֹהִים אֱמֶת, הוּא-אֱלוֹהִים חַיִּים וּמֶלֶךְ עוֹלָם. מִקִּצְפּוֹ תִּרְעַשׁ הָאָרֶץ, וְלֹא-יָכִלוּ גוֹיִם זַעְמוֹ. כִּדְנָה תֵּאמְרוּן לְהוֹם: אֱלָהַיָּא דִּי-שְׁמַיָּא וְאַרְקָא לָא עֲבַדוּ, יֵאבַדוּ מֵאַרְעָא וּמִן-תְּחוֹת שְׁמַיָּא אֵלֶּה. עוֹשֵׂה אֶרֶץ בְּכוֹחוֹ, מֵכִין תֵּבֵל בְּחָכְמָתוֹ, וּבִתְבוּנָתוֹ נָטָה שָׁמָיִם. לְקוֹל תִּתּוֹ הֲמוֹן מַיִם בַּשָּׁמַיִם, וַיַּעֲלֶה נְשִׂאִים מִקְצֵה הָאָרֶץ; בְּרָקִים לַמָּטָר עָשָׂה, וַיּוֹצֵא רוּחַ מֵאוֹצְרוֹתָיו. נִבְעַר כָּל-אָדָם מִדַּעַת, הוֹבִישׁ כָּל-צוֹרֵף מִפָּסֶל; כִּי שֶׁקֶר נִסְכּוֹ וְלֹא-רוּחַ בָּם. הֶבֶל הֵמָּה מַעֲשֵׂה תַּעְתֻּעִים בְּעֵת פְּקֻדָּתָם יוֹאבֵדוּ. לֹא-כְאֵלֶּה חֵלֶק יַעֲקוֹב, כִּי-יוֹצֵר הַכּוֹל הוּא; וְיִשְׂרָאֵל שֵׁבֶט נַחֲלָתוֹ, יְהוָה צְבָאוֹת שְׁמוֹ.
" (ירמיה י' 10 - 16)
לפי-כך, בין "הַפְּלָאוֹת" בלי "אֱמוּנָה" לא תוכח "אֱמֶת". ועל-כן, שורש "אֱמֶת" = אמת. ובחפיפה, שורש "צֶדֶק" = צדק. כאשר... שורש "שָׁלוֹם" = שלמ.
***
ובזאת "הָאֱמוּנָה" יראה האדם "אֱמֶת" שורשית, כי מתקיים צדק אויקלידי בתרבוע המעגל.