מורה לצדקה לעומת מורה שקר

קוד: מורה לצדקה בתנ"ך

סוג: הבדלים2

מאת: רמי ניר

אל:

"וּבְנֵי צִיּוֹן"
"גִּילוּ וְשִׂמְחוּ בַּיהוָה אֱלֹהֵיכֶם"
"כִּי-נָתַן לָכֶם אֶת-הַמּוֹרֶה לִצְדָקָה"...
(יואל ב' 23)

נבואת אחרית זו מבטיחה להחזיר את כבודם האבוד של "האהובים על יהוה" תוך רווחה כלכלית - בחופף לנבואת ישעיה (כז' 6) "ומלאו פני תבל תנובה" - ותוך כדי הסרת האיום הבטחוני...

"הַמּוֹרֶה לִצְדָקָה" יופיע וידריך את "האהובים על יהוה" בשפת "צדק"...
ופועלו נמשל להיות...
"גֶּשֶׁם מוֹרֶה"
"וּמַלְקוֹשׁ--בָּרִאשׁוֹן":

וזאת נבואת יואל:

"וַיַּעַן יְהוָה וַיֹּאמֶר לְעַמּוֹ"
"הִנְנִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֶת-הַדָּגָן וְהַתִּירוֹשׁ וְהַיִּצְהָר"
"וּשְׂבַעְתֶּם אֹתוֹ"
"וְלֹא-אֶתֵּן אֶתְכֶם עוֹד חֶרְפָּה בַּגּוֹיִם"

"וְאֶת-הַצְּפוֹנִי אַרְחִיק מֵעֲלֵיכֶם"
"וְהִדַּחְתִּיו אֶל-אֶרֶץ צִיָּה וּשְׁמָמָה"
"אֶת-פָּנָיו אֶל-הַיָּם הַקַּדְמֹנִי"
"וְסֹפוֹ אֶל-הַיָּם הָאַחֲרוֹן"
"וְעָלָה בָאְשׁוֹ וְתַעַל צַחֲנָתוֹ"
"כִּי הִגְדִּיל לַעֲשׂוֹת"

"אַל-תִּירְאִי אֲדָמָה"
"גִּילִי וּשְׂמָחִי"
"כִּי-הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת"

"אַל-תִּירְאוּ בַּהֲמוֹת שָׂדַי"
"כִּי דָשְׁאוּ נְאוֹת מִדְבָּר"
"כִּי-עֵץ נָשָׂא פִרְיוֹ"
"תְּאֵנָה וָגֶפֶן נָתְנוּ חֵילָם"

"וּבְנֵי צִיּוֹן"
"גִּילוּ וְשִׂמְחוּ בַּיהוָה אֱלֹהֵיכֶם"
"כִּי-נָתַן לָכֶם אֶת-הַמּוֹרֶה לִצְדָקָה"

"וַיּוֹרֶד לָכֶם גֶּשֶׁם מוֹרֶה"
"וּמַלְקוֹשׁ--בָּרִאשׁוֹן"
"וּמָלְאוּ הַגֳּרָנוֹת בָּר"
"וְהֵשִׁיקוּ הַיְקָבִים תִּירוֹשׁ וְיִצְהָר"

"וְשִׁלַּמְתִּי לָכֶם אֶת-הַשָּׁנִים"
"אֲשֶׁר אָכַל הָאַרְבֶּה הַיֶּלֶק וְהֶחָסִיל וְהַגָּזָם"
"חֵילִי הַגָּדוֹל אֲשֶׁר שִׁלַּחְתִּי בָּכֶם"
"וַאֲכַלְתֶּם אָכוֹל וְשָׂבוֹעַ"
"וְהִלַּלְתֶּם אֶת-שֵׁם יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם"
"אֲשֶׁר-עָשָׂה עִמָּכֶם לְהַפְלִיא"
"וְלֹא-יֵבֹשׁוּ עַמִּי לְעוֹלָם"
"וִידַעְתֶּם כִּי בְקֶרֶב יִשְׂרָאֵל אָנִי"
"וַאֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְאֵין עוֹד"
"וְלֹא-יֵבֹשׁוּ עַמִּי לְעוֹלָם"...
(יואל ב' 27-19)

אולם, כל עוד לא התגשמה הנבואה...
המציאות מוכחת בנבואת ישעיה:

"וְהָעָם לֹא-שָׁב עַד-הַמַּכֵּהוּ"
"וְאֶת-יְהוָה צְבָאוֹת לֹא דָרָשׁוּ"...

"וַיַּכְרֵת יְהוָה מִיִּשְׂרָאֵל"
"רֹאשׁ וְזָנָב כִּפָּה וְאַגְמוֹן--יוֹם אֶחָד"
"זָקֵן וּנְשׂוּא-פָנִים הוּא הָרֹאשׁ"
"וְנָבִיא מוֹרֶה-שֶּׁקֶר הוּא הַזָּנָב"

"וַיִּהְיוּ מְאַשְּׁרֵי הָעָם-הַזֶּה מַתְעִים"
"וּמְאֻשָּׁרָיו מְבֻלָּעִים"

"עַל-כֵּן עַל-בַּחוּרָיו לֹא-יִשְׂמַח אֲדֹנָי"
"וְאֶת-יְתֹמָיו וְאֶת-אַלְמְנוֹתָיו לֹא יְרַחֵם"
"כִּי כֻלּוֹ חָנֵף וּמֵרַע"
"וְכָל-פֶּה דֹּבֵר נְבָלָה"

"בְּכָל-זֹאת לֹא-שָׁב אַפּוֹ"
"וְעוֹד יָדוֹ נְטוּיָה"...
(ישעיה ט' 16-12)

כלומר, "הַמּוֹרֶה לִצְדָקָה" לא יכול לבוא ולטעון "בְּפֶה דֹּבֵר נְבָלָה"...כי הוא "הַמּוֹרֶה"...

הלא בכך מוכיח הוא כי אין הוא אחר אלא "מוֹרֶה-שֶּׁקֶר"...



תגובות