קוד: רגש בתנ"ך בתנ"ך
סוג: כלל
מאת: חגי הופר
אל: hagaihof @ gmail.com
רגש מוזכר כמה פעמים בתנ"ך לשלילה:
תהלים ב1: "למה רגשו גוים ולאמים יהגו ריק"
תהלים סד3: "תסתירני מסוד מרעים מרגשת פעלי און"
ועוד בסיפור דניאל בגוב האריות, יועצי המלך רוגשים על דניאל שהוא מתפלל כנגד צו המלך, שלוש פעמים:
דניאל ו7: "אדין סרכיא ואחשדרפניא אלן הרגשו על מלכא וכן אמרין לה דריוש מלכא לעלמין חיי"
דניאל ו12: "אדין גבריא אלך הרגשו והשכחו לדניאל בעא ומתחנן קדם אלהה"
דניאל ו16: "באדין גבריא אלך הרגשו על מלכא ואמרין למלכא דע מלכא די דת למדי ופרס די כל אסר וקים די מלכא יהקים לא להשניה"
ועוד מובא בסיכול אותיות שורש גר"ש:
ישעיהו נז20: "וְהָרְשָׁעִים
כַּיָּם
נִגְרָשׁ כִּי הַשְׁקֵט לֹא יוּכָל
וַיִּגְרְשׁוּ מֵימָיו רֶפֶשׁ וָטִיט
"
(רגש הוא מסדרת השורשים רגז-רגם-רגן-רגע(במובן הקים רעש)-רגש, כפי שמציין אביתר כהן ומקשרם לכעס:
http://tora.us.fm/tnk1/messages/ktuv_mjly_nrgn_0.html
ניתן לקשרם אף לרעש וכן גם בסיכול גרש, שדומה בעצמו לרעש. כאמרת חכמינו: איסתרה בלגינה קיש קיש קריא).
לעומת זאת רק פעם אחת מוזכר רגש לחיוב, וזאת בעבודת ה':
תהלים נה15: "אשר יחדו נמתיק סוד בבית אלהים נהלך ברגש "
ללמדך שרגש יכול להיות חיובי ויכות להיות שלילי, תלוי לאן אתה רותם אותו – למרכבת הקדושה או למרכבת הטומאה.
ועוד בהקשר זה עלה במוחי הרעיון להסבר אחוזי הגירושין הגבוהים, אף כי אולי הוא 'חסידי' מדי: מה שמתחיל בריגוש נגמר בגירוש (ובמקרה הטוב - בגישור).
ובהקשר זה ראה גם הערתי הישנה: