אריסטו והתנ"ך: עיקר האושר

קוד: אריסטו והתנ"ך: עיקר האושר בתנ"ך

סוג: בסיס

מאת: חגי הופר

אל:

משלי ג18: "עץ חיים היא למחזיקים בה ותמכיה מאשר"  

כך נאמר על התורה, ונראה מכאן שהאושר הוא עניין מרכזי בחיים. אריסטו מסכים לכך:

אריסטו, אתיקה (י-ם ות"א: שוקן, 1973), ספר י', ו' (249-251), בתחילה:
"ניתן לנו להתוות בקווים כלליים את טיבו של האושר שהוא לפי הנחתנו התכלית לכל מעשי האדם".
ובסוף:
"שלא בבילוי זמן שכך טיבם מצוי האושר, אלא בפעילויות שמתבצעות בהתאם לסגולה טובה, כפי שאמרנו קודם".
ובהמשך באותו עמוד בסעיף הבא, ז':
"וכן סבורים אנחנו שהנאה צריכה להיות מעורבת באושר, ומוסכם הוא, שבין כל הפעילויות שבתחומה של סגולה טובה הרי זו שבתחום החכמה היא נעימה ביותר".

ניתן לומר, שהמאושר הוא מי שקיבל אישור, אישור-עצמי, לעצם קיומו. פעולותיו הם לרצון. למשל - משלי טז20: "משכיל על דבר ימצא טוב ובוטח בה' אשריו".
ואולי ניתן גם לומר, כי המאושר הוא מי שהולך בדרך הנכונה, מלשון אשורים, צעדים, כמו ב - תהלים לז31: "תורת אלהיו בלבו לא תמעד אשריו".
גם אצל אריסטו האושר בא כחלק מאורחות חיים נכונות.

והאם ביהדות מדברים על עונג?
הנה כך גם מתחיל ספר המוסר "מסילת ישרים" לרמח"ל:
יסוד החסידות ושרש העבודה התמימה הוא שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו. והנה מה שהורונו חכמינו זכרונם לברכה הוא, שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול מכל העידונים שיכולים להמצא.

ותוספת מאוחרת, שיר:

מיהו המאושר?

מי שאשוריו בדרך הישר

מי שעוסק במה שהוא מוכשר

ומי ששר.

מי שלחברה אוהבת מקושר

ועם אנשים טובים מגושר

בחוט משולש ומשורשר

ובאופן מפושר.

אך לא זה המעושר

והוא כמו שר

שביתו משוח בששר

והוא אוכל בשר.

זה המסר המבושר.

תגובות