קוד: אכילה ושתיה לחיוב או לשלילה בתנ"ך
סוג: התאמה1
מאת: חגי הופר
אל:
הלוא אכל ושתה ועשה משפט וצדקה אז טוב לו" (ירמיה, כב', 15). כאן יש ערך בעצם האכילה והשתיה, עוד לפני עשיית המשפט, אף כי היא הדבר המודגש כאן.
וכן אנו מוצאים בקהלת - "הנה אשר ראיתי איני טוב אשר יפה לאכול ולשתות וגו
'" (קהלת ה', 17). ואגב, כאן תשובה לשאלה האם יפה הוא טוב בהכרח, כפי גישת היוונים, ומכתוב זה נראה שכן, אף כי במקום אחר (משלי לא', 30) הוא כותב - "שקר החן והבל היופי
". למילה יפה יש גם, כמובן, משמעות מורחבת.
ולענייננו - עוד אכילה ושתיה מוזכר, למשל, בנחמיה - "אכלו משמנים ושתו ממתקים
" (נחמיה ח', 10) כביטוי לשמחה, שמוזכרת גם בקהלת.
ולעומת זאת בישעיה הוא מזהיר את האומרים - "אכול ושתו כי מחר נמות
" (ישעיהו כב', 13), שזו היא האכילה והשתיה הרעה, כאילו אין אלוהים.
מפרספקטיבה זו ניתן להבין את אמירתו של עזר ויצמן לאחר רצח רבין - 'אכלנו כמה דברים, שתינו כמה דברים' ואף לסנגר עליה.