מאת: חגי הופר
אל:
נכתב ב: 05:13:41 19.02.2009, כתוספת/תגובה ל: קהלת יא
כאן התשובה התנ"כית לשאלה הפילוסופית הידועה - האם יש קיום לעץ שנופל באי בודד ואין איש אשר ראה אותו נופל? כלומר - האם המציאות היא אובייטקיבית או סובייקטיבית, כך שרק מה שנקלט בחושינו קיים. והפסוק עונה - למרות שלא ראה איש את הנפילה, העץ שם, שכן אלוהים רואה הכול והוא אחראי לכל הקיום - וזו תשובה של אמונה.
דבר אחר, מבחינה אנושית, אם לא יזיז אדם את העץ הוא ישאר במקומו, כך שהכל תלוי במעשיו של האדם - וזו היא תשובה של בחירה.
דבר אחר, על דרך הדרש הכל, יהוא הוא המלך יהוא, כמו שנכתב - "ובאת שמה וראה שם יהוא בן יהושפט בן נמשי" (מלכים ב', ט', 2), ויהוא הרי נלחם בעבודה הזרה, בבעל, שנקרא אלילי עץ ואבן - ואף מיגרו, כך שניתן לומר - במקום בו יפול העץ שם, היה סמוך ובטוח, יופיע אף יהוא, או בן דמותו.