על "אסופת כתובות עבריות" מאת שמואל אחיטוב

קוד: על "אסופת כתובות עבריות" מאת שמואל אחיטוב בתנ"ך

סוג: בסיס

מאת: חגי הופר

אל: hagaihof @ gmail.com

אסופת כתובות עבריות/ ביקורת מאת חגי הופר

"אסופת כתוביות עבריות" מאת שמואל אחיטוב (מוסד ביאליק, 1992) מביא לידיעת הקורא אוסף של כתובות, אוסטריקונים, חותמות וכיוב' מהתקופה של ישראל הקדומה. זהו קודם כל כלי עזר מחקרי מהדרגה הראשונה. אותי עניין לעיין בספר כדי לקבל רושם כללי של הממצאים.

בספר יש מגוון רב של כתובות. רבות מהן מנהליות, כגון פקיד השולח נבל יין או כד שמן לרעהו, וכן הספר מכיל מניין שמות גדול וחדש בחלקו. לכל אלה ודאי יש ערך מחקרי, אך אפשר להודות שהם אינם מרתקים במיוחד. ובכל זאת, הספר מכיל כמה כתובות מרתקות ואף מרגשות, חלקן ידועות יותר וחלקן פחות, והרי פירוט שלהן (מקווה שלא שכחתי משהו חשוב):

 

1. כתובת נקבת השילוח, המספרת על חציבת הנקבה בימי חזקיהו.

2. קמיעות "ברכת כהנים", מהמחצית השנייה של המאה הז' לפנה"ס, עם הנוסח: "יברכך ה' וישמרך, יאר ה' פניו אליך ויחנך, ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום".

3. החותמות "לגמריהו ]ן שפן" ו"לברכיהו בן נריהו הספר", כלומר גמריהו בן שפן וברוך בן נריה הסופר, הנזכרים בספר ירמיה, עם זיהוי ה"נראה כוודאי" (עמ' 129).

4. לוח גזר, שנראה ליחסו למאה הי' לפנה"ס, המתאר את העונות החקלאיות: "ירחו אסף ירחו ז/ רע ירחו לקש/ ירח עצד פשת/ ירח קצר שערם/ ירח קציר וכל/ ירחו זמר/ ירחו קץ/ אבי[ו" (עמ' 149).

5. מצבת מישע, המקבילה למתואר במלכים ב', ג, ד-כג (עמ' 249).

6. ספר בלעם בן בעור, השייך למאה הח' לפנה"ס, ופותח כך: "ספר [בלעם ברבע]ר אש חזה אלהן הא. ויאתו אלוה אלהן בלילה ויחז מחזה/ כמשא אל...", ממש כמו בלעם בן בעור התנ"כי, שחזה מחזה אלוהים בחזון לילה

7. מלבד זאת, מעניינים מאוד מספר כתובים וחותמות המדברים על "יהוה ואשרתו", ולהסברו ראו עמ' 112. על פניו ניכר שהרעיון המונותיאיסטי החמור.לא היה מושרש היטב בתקופה הקדומה.

 

אני חושב שהממצאים האלה הם השלמות חשובות לתנ"ך וכדאי להכירן.

 

תגובות