מאת: מטמונית למשפחות סופרים
אל: schriber @ 012.net.il
נכתב ב: 08:58:20 01.08.2006, כתוספת/תגובה ל: יפה מאד
תודה תודה
לעצם העניין,
אפשר לראות את המשלים (בעיקר פרקים י-כד) כאוסף של מסקנות בבחינת "שורה אחרונה".
האם אפשר לדמות לימוד של פיסקי הלכה גרידא ללימוד עם הבנה של המקורות ?
האם התייחסות להוראות של מומחה בעל סמכות ויישומם יהיה זהה כשנבין את הרקע כמו בלעדיו ?
"משלי" חנה אם שמואל - האם אפשר להשוות את הבנתנו עם הרקע הסיפורי מאחוריהם כמו במנותק להם ?
שלמה כתב "כללים" סתמיים ואמר לנו אמירה כפולה:
קחו את הכללים, אתם יכולים לסמוך עלי, ורוצו אתם, הם יוליכו אתכם במבוכי החיים בבטחה וביושר.
או: קחו את הכללים, חיקרו את שורשם, מיצאו את ה"סיפור" שהוליד אותם, ואז "תחכמוני" - אתה כמוני (תנדא"ר ג), אומן עושה יוצר בורא...
חז"ל ניסחו זאת גם כך: "אם קבלה נקבל ואם לדין יש תשובה".
אפשר לקבל את המשלים כמו שהם, שלמה המלך עשה עבורנו עבודה מושלמת.
ואפשר להסתער עליהם, לסער את המוח, ומתוך הסערה בנקודה של "דממה דקה" "נקבל",
ואינה דומה קבלה לקבלה.