נבואת גדעון... יהוה ימשול בכם...

קוד: נבואת גדעון... יהוה ימשול בכם... בתנ"ך

סוג: מאמר

מאת: רמי ניר

אל:

וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם גִּדְעוֹן
לֹא-אֶמְשֹׁל אֲנִי בָּכֶם
וְלֹא-יִמְשֹׁל בְּנִי בָּכֶם
יְהוָה יִמְשֹׁל בָּכֶם...
(שופטים ח' 23)

***

נכון להשוות את הניצחון באותו מאבק של מעטים אשר נבחרו על ידי גדעון להביס את המוני מִדְיָן וַעֲמָלֵק וְכָל-בְּנֵי-קֶדֶם... למציאות האקטואלית הניצבת בימינו לפני העם היהודי בארץ ישראל... בעיקר נוכח המאבק המתעצם עם תנועת ההתנגדות האיסלמית המטופחת בהתאם לאינטרסים המיוחדים של טהרן...

***

אמנם... גדעון כאילו נתן תשובה אקטואלית להצעה:
וַיֹּאמְרוּ אִישׁ-יִשְׂרָאֵל אֶל-גִּדְעוֹן
מְשָׁל-בָּנוּ גַּם-אַתָּה גַּם-בִּנְךָ גַּם בֶּן-בְּנֶךָ
כִּי הוֹשַׁעְתָּנוּ מִיַּד מִדְיָן...
(שופטים ח' 22)

אולם... אין להתכחש לעובדה כי בנו של גדעון נקרא "אֲבִימֶלֶךְ"...
כי באמת... מעמדו של גדעון שווה היה למעמד של מלך (כך, באותם ימים... מעמדו של כל שופט שווה היה למעמד של מלך – וגם באותו הקשר אחיו של השופט "עֵלִי" נקרא "אֲחִימֶלֶךְ"...)

ולראייה:
וּלְגִדְעוֹן הָיוּ שִׁבְעִים בָּנִים יֹצְאֵי יְרֵכוֹ
כִּי-נָשִׁים רַבּוֹת הָיוּ לוֹ...
וּפִילַגְשׁוֹ אֲשֶׁר בִּשְׁכֶם יָלְדָה-לּוֹ גַם-הִיא בֵּן
וַיָּשֶׂם אֶת-שְׁמוֹ אֲבִימֶלֶךְ...
(שופטים ח' 30 - 31)

והנה... נאמרה תשובת גדעון - "יְהוָה יִמְשֹׁל בָּכֶם"...

ואכן... הכשל ההיסטורי למאוס "בַּמֶּלֶךְ יְהוָה" לא התחיל בימי גדעון...

וכך מתועד:

וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-שְׁמוּאֵל
שְׁמַע בְּקוֹל הָעָם לְכֹל אֲשֶׁר-יֹאמְרוּ אֵלֶיךָ
כִּי לֹא אֹתְךָ מָאָסוּ
כִּי-אֹתִי מָאֲסוּ מִמְּלֹךְ עֲלֵיהֶם
כְּכָל-הַמַּעֲשִׂים אֲשֶׁר-עָשׂוּ
מִיּוֹם הַעֲלֹתִי אוֹתָם מִמִּצְרַיִם וְעַד-הַיּוֹם הַזֶּה
וַיַּעַזְבֻנִי וַיַּעַבְדוּ אֱלֹהִים אֲחֵרִים
כֵּן הֵמָּה עֹשִׂים גַּם-לָךְ
וְעַתָּה שְׁמַע בְּקוֹלָם
אַךְ כִּי-הָעֵד תָּעִיד בָּהֶם
וְהִגַּדְתָּ לָהֶם מִשְׁפַּט הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר יִמְלֹךְ עֲלֵיהֶם...
(שמואל א' ח' 7 - 9)

***

נכון אם כן להאמין כי הכשל ההיסטורי המצטבר עם "בְּנֵי לֵוִי" אשר הוכיח את אזלת ידם בעיקר נוכח... "וּבְנֵי עֵלִי בְּנֵי בְלִיָּעַל לֹא יָדְעוּ אֶת-יְהוָה"... (שמואל א' ב' 12)

כשל היסטורי זה חייב... כי האחריות ההיסטורית לבניין המקדש תוטל על בית מלוכה... והלא נצחונו של גדעון הוליד מהפך היסטורי כאשר נָעֳמִי וְרוּת הַמּוֹאֲבִיָּה הגיעו לבית לחם...

ועל-כך מתועד:

וַתָּשָׁב נָעֳמִי וְרוּת הַמּוֹאֲבִיָּה כַלָּתָהּ עִמָּהּ הַשָּׁבָה מִשְּׂדֵי מוֹאָב
וְהֵמָּה בָּאוּ בֵּית לֶחֶם בִּתְחִלַּת קְצִיר שְׂעֹרִים
וּלְנָעֳמִי מידע (מוֹדָע) לְאִישָׁהּ
אִישׁ גִּבּוֹר חַיִל--מִמִּשְׁפַּחַת אֱלִימֶלֶךְ
וּשְׁמוֹ בֹּעַז...
(רות א' 22 – ב' 1)

***

וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת פָּרֶץ
פֶּרֶץ הוֹלִיד אֶת-חֶצְרוֹן
וְחֶצְרוֹן הוֹלִיד אֶת-רָם
וְרָם הוֹלִיד אֶת-עַמִּינָדָב
וְעַמִּינָדָב הוֹלִיד אֶת-נַחְשׁוֹן
וְנַחְשׁוֹן הוֹלִיד אֶת-שַׂלְמָה
וְשַׂלְמוֹן הוֹלִיד אֶת-בֹּעַז
וּבֹעַז הוֹלִיד אֶת-עוֹבֵד
וְעֹבֵד הוֹלִיד אֶת-יִשָׁי
וְיִשַׁי הוֹלִיד אֶת-דָּוִד...
(רות ד' 18 - 22)

***

גם יחזקאל ניבא על כשל היסטורי זה של "בְּנֵי לֵוִי":

וְהַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם בְּנֵי צָדוֹק
אֲשֶׁר שָׁמְרוּ אֶת-מִשְׁמֶרֶת מִקְדָּשִׁי
בִּתְעוֹת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל מֵעָלַי
הֵמָּה יִקְרְבוּ אֵלַי לְשָׁרְתֵנִי
וְעָמְדוּ לְפָנַי לְהַקְרִיב לִי חֵלֶב וָדָם--נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה
הֵמָּה יָבֹאוּ אֶל-מִקְדָּשִׁי
וְהֵמָּה יִקְרְבוּ אֶל-שֻׁלְחָנִי--לְשָׁרְתֵנִי
וְשָׁמְרוּ אֶת-מִשְׁמַרְתִּי...
(יחזקאל מד' 15 - 16)

כל זאת... כאשר הכשל ההיסטורי העיקרי למאוס "בַּמֶּלֶךְ יְהוָה" לא נמוג עם השנים אלא רק התגבר והתעצם... כפי שניתן להווכח מעצם הצפייה המתמדת של העם היהודי לביאתו של מלך משיח...

כאשר צפייה יהודית זו מושתתת על האמונה המצרית-בבלית ולאחרונה מתקיימת גם באמונה המוסלמית והנוצרית...
כי יש לצפות לתחיית מתים...

***

על-כן, נכון עתה... לפני פריצת המלחמה האחרונה... להגדיר:
תשובת גדעון - "יְהוָה יִמְשֹׁל בָּכֶם" - נאמרה כנבואה... לאחרית הימים...



תגובות