מאת: רמי ניר
אל:
נכתב ב: 20:17:46 20.10.2006, כתוספת/תגובה ל: תגובה על: תגובה על: פרקים ב-ג: יצירת אומנות כחידה; התנך כיצירת אומנות שמחנכת לערכים
"הַזָּעַם" האלוהי מתועד (כמו לפני המבול) זה לא דמיוני...
הניתוק מתועד בהאזינו:
19) "וַיַּרְא יְהוָה וַיִּנְאָץ"
"מִכַּעַס בָּנָיו וּבְנֹתָיו"
20) "וַיֹּאמֶר אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם"
"אֶרְאֶה מָה אַחֲרִיתָם"
"כִּי דוֹר תַּהְפֻּכֹת הֵמָּה"
"בָּנִים לֹא-אֵמֻן בָּם"...
ומתועדת תקופת "זעם" אלוהי על פשעי היהודים:
"וַיֹּאמֶר הִנְנִי מוֹדִיעֲךָ אֵת אֲשֶׁר-יִהְיֶה בְּאַחֲרִית הַזָּעַם"
"כִּי לְמוֹעֵד קֵץ"...
(דניאל ח' 20) ובהמשך מתועדים כיבושיו העתידיים של אלכסנדר הגדול והקשרם לאחרית...
"וּבְאַחֲרִית מַלְכוּתָם"
"כְּהָתֵם הַפֹּשְׁעִים"
"יַעֲמֹד מֶלֶךְ עַז-פָּנִים וּמֵבִין חִידוֹת" - כאן מתועד "מלך" פרסי...
"וְעָצַם כֹּחוֹ וְלֹא בְכֹחוֹ"
"וְנִפְלָאוֹת יַשְׁחִית וְהִצְלִיחַ וְעָשָׂה"
"וְהִשְׁחִית עֲצוּמִים וְעַם-קְדֹשִׁים" - כאן הכוונה לעם ישראל...
"וְעַל-שִׂכְלוֹ"
"וְהִצְלִיחַ מִרְמָה בְּיָדוֹ"
"וּבִלְבָבוֹ יַגְדִּיל"
"וּבְשַׁלְוָה יַשְׁחִית רַבִּים" - כאן מתועדת המלחמה האחרונה...
"וְעַל שַׂר-שָׂרִים יַעֲמֹד" - כאן מתועד הנסיון להדיח את אלהים...
"וּבְאֶפֶס יָד יִשָּׁבֵר" - כאן מתועדת מפלת האנטיגוניזם שבדמיון האנושי...
"וּמַרְאֵה הָעֶרֶב וְהַבֹּקֶר אֲשֶׁר נֶאֱמַר אֱמֶת הוּא" - כאן מתועד אות שמימי אלוהי...
אלהים הוא אל ישר (האזינו 4):
"הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ"
"כִּי כָל-דְּרָכָיו מִשְׁפָּט"
"אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל"
"צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא"...
כמו-כן (תהלים צב' 16) "כי ישר יהוה"...
לפיכך אין לאלהים צורך להעמיד פנים...
הוא אכן התעצב כמתועד (בראשית ו' 6) "ויתעצב אל-לבו"...
כי בריאת האדם מאריך הימים הייתה תקוותו שנכשלה...
אלהים גם מודה בכשלון "כי נחמתי כי עשיתם" (בראשית ו' 7)...