מאת: אראל
אל:
נכתב ב: 19:28:22 13.02.2007, כתוספת/תגובה ל: תגובה על: ערי מקלט: 3 - 6 - 9
א כִּי-יַכְרִית ה'
אֱלֹהֶיךָ, אֶת-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ, נֹתֵן לְךָ
אֶת-אַרְצָם; וִירִשְׁתָּם, וְיָשַׁבְתָּ בְעָרֵיהֶם וּבְבָתֵּיהֶם.
ב
שָׁלוֹשׁ עָרִים , תַּבְדִּיל לָךְ: בְּתוֹךְ אַרְצְךָ--אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ, נֹתֵן לְךָ לְרִשְׁתָּהּ.
ג תָּכִין לְךָ, הַדֶּרֶךְ,
וְשִׁלַּשְׁתָּ אֶת-גְּבוּל אַרְצְךָ, אֲשֶׁר יַנְחִילְךָ ה'
אֱלֹהֶיךָ; וְהָיָה, לָנוּס שָׁמָּה כָּל-רֹצֵחַ.
ד וְזֶה דְּבַר הָרֹצֵחַ,
אֲשֶׁר-יָנוּס שָׁמָּה וָחָי: אֲשֶׁר יַכֶּה אֶת-רֵעֵהוּ בִּבְלִי-דַעַת,
וְהוּא לֹא-שֹׂנֵא לוֹ מִתְּמֹל שִׁלְשֹׁם.
ה וַאֲשֶׁר יָבֹא אֶת-רֵעֵהוּ
בַיַּעַר, לַחְטֹב עֵצִים, וְנִדְּחָה יָדוֹ בַגַּרְזֶן לִכְרֹת הָעֵץ,
וְנָשַׁל הַבַּרְזֶל מִן-הָעֵץ וּמָצָא אֶת-רֵעֵהוּ וָמֵת: הוּא, יָנוּס
אֶל-אַחַת הֶעָרִים-הָאֵלֶּה--וָחָי.
ו פֶּן-יִרְדֹּף גֹּאֵל הַדָּם
אַחֲרֵי הָרֹצֵחַ, כִּי-יֵחַם לְבָבוֹ, וְהִשִּׂיגוֹ כִּי-יִרְבֶּה
הַדֶּרֶךְ, וְהִכָּהוּ נָפֶשׁ; וְלוֹ, אֵין מִשְׁפַּט-מָוֶת, כִּי לֹא
שֹׂנֵא הוּא לוֹ, מִתְּמוֹל שִׁלְשׁוֹם.
ז עַל-כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ, לֵאמֹר:
שָׁלֹשׁ עָרִים , תַּבְדִּיל לָךְ.
ח
וְאִם -יַרְחִיב ה'
אֱלֹהֶיךָ, אֶת-גְּבֻלְךָ, כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ; וְנָתַן
לְךָ אֶת-כָּל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר דִּבֶּר לָתֵת לַאֲבֹתֶיךָ.
ט כִּי-תִשְׁמֹר
אֶת-כָּל-הַמִּצְוָה הַזֹּאת לַעֲשֹׂתָהּ, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ
הַיּוֹם, לְאַהֲבָה אֶת-ה' אֱלֹהֶיךָ וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו,
כָּל-הַיָּמִים--וְיָסַפְתָּ לְךָ
עוֹד שָׁלֹשׁ עָרִים , עַל
הַשָּׁלֹשׁ
הָאֵלֶּה .
י וְלֹא יִשָּׁפֵךְ, דָּם נָקִי, בְּקֶרֶב אַרְצְךָ, אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה; וְהָיָה עָלֶיךָ, דָּמִים. {פ}
נזכור, שכאשר נאמרה פרשה זו, כבר היו שלוש ערים מובדלות בעבר
הירדן המזרחי (בצר, ראמות וגולן) - הן הובדלו כבר בפרק ד. הפרק שלנו - פרק
יט - מדבר על העתיד, ולכן הוא לא מדבר על הערים שכבר הובדלו אלא על ערים
חדשות.
פסוקים ב, ז מצוים על בני ישראל להבדיל שלוש ערים חדשות כאשר ייכנסו לארץ, כלומר ממערב לירדן; ובני ישראל אכן קיימו מצוה זו והבדילו את חברון, שכם וקדש - כפי שכתבת.
פסוקים ח-ט מוסיפים מצוה נוספת - לעתיד רחוק יותר: הם אומרים, שאם ה' ירחיב את גבולנו וייתן לנו את כל הארץ שנשבע לתת לאבותינו, יהיה עלינו להוסיף עוד שלוש ערים על השלוש האלה. מי הן " השלוש האלה "? - ודאי הכוונה לשלוש הערים שנזכרו בפסוקים ב, ז, הלא הן הערים שיובדלו בעבר הירדן המערבי (חברון, שכם וקדש).
אם כך, מי הן ה" עוד שלוש ערים "? - ודאי אין הכוונה לשלוש הערים שבעבר הירדן המזרחי (בצר, ראמות וגולן), שהרי אלה כבר הובדלו; גם אין הכוונה לשלוש הערים שבעבר הירדן המערבי (חברון, שכם וקדש) שהרי אלה כבר נזכרו בפסוקים הקודמים; אלא, הכוונה לשלוש ערים חדשות, שעדיין לא הובדלו, ועדיין מחכות שנזכה ושנירש את שאר הארץ המובטחת; כך שבסך-הכל אמורות להיות 9 ערי מקלט.