תוכחה על חלוקת הארץ

מאת: אראל

יואל ד2: " [כִּי הִנֵּה בַּיָּמִים הָהֵמָּה וּבָעֵת הַהִיא, אֲשֶׁר אָשִׁיב אֶת שְׁבוּת יְהוּדָה וִירוּשָׁלָים], וְקִבַּצְתִּי אֶת כָּל הַגּוֹיִם, וְהוֹרַדְתִּים אֶל עֵמֶק יְהוֹשָׁפָט, וְנִשְׁפַּטְתִּי עִמָּם שָׁם עַל עַמִּי וְנַחֲלָתִי יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר פִּזְּרוּ בַגּוֹיִם וְאֶת אַרְצִי חִלֵּקוּ "

- אקבץ (אאסוף) את כל הגויים, ואוריד אותם אל עומק משפטי ה' ; ואתבע אותם למשפט על הפשעים שביצעו כלפי עמי - ישראל, וכלפי נחלתי - ארץ ישראל : אשר פיזרו את עם ישראל בין הגויים , ואת ארצי - ארץ ישראל - חילקו ביניהם כאילו היא שייכת להם.

דקויות

עמק יהושפט מזוהה היום כעמק שבין הר הבית להר הזיתים; העמק שנקרא בערבית ואדי ג'וז (קיצור של Wadi Jozaphat). הרב בועז מלט מזהה אותו במישור הנמצא בצפון-מזרח ים המלח. אולם לפי חז"ל מדובר במקום רוחני-סמלי, המסמל את עומק משפטי ה': " ארד עמם בעומק הדין; יהושפט = משפטי יה " ( רש"י) , " ואין עמק ששמו יהושפט, ומהו עמק יהושפט? שישפוט הקב"ה את הגויים " (מדרש שוחר טוב על תהלים ח) .

ועל מה ישפוט ה' את הגויים? על עמי ונחלתי ישראל . על שני פשעים - אחד קשור לעם ישראל ואחד קשור לנחלת ישראל (ארץ ישראל):

בימינו, ברוך ה', זכינו לקיבוץ הגלויות - היפך הפיזור, ולכיבוש הארץ - היפך החלוקה. אולם עדיין ישנם גויים רבים הזוממים לחלק את ארץ ישראל ולתת חלקים ממנה לגויים; בעוד זמן קצר אמור להתקיים דיון באו"ם על הקמת מדינה פלסטינית בלב ארץ ישראל. יש להזכיר לכל הגויים את נבואת יואל. ארץ ישראל אינה שייכת לכם, ואין לכם שום זכות לחלק אותה ולתת חלקים ממנה לעמים אחרים. וה' ישפוט כל גוי שישתתף בחלוקת הארץ.

הקבלות

עמק יהושפט יכול להיות המקום שבו הושיע ה' את מלכות יהודה בימי המלך יהושפט, דברי הימים ב כ1: " וַיְהִי אַחֲרֵיכֵן בָּאוּ בְנֵי מוֹאָב וּבְנֵי עַמּוֹן וְעִמָּהֶם מֵהָעַמּוֹנִים עַל יְהוֹשָׁפָט לַמִּלְחָמָה. וַיָּבֹאוּ וַיַּגִּידוּ לִיהוֹשָׁפָט לֵאמֹר בָּא עָלֶיךָ הָמוֹן רָב מֵעֵבֶר לַיָּם מֵאֲרָם וְהִנָּם בְּחַצְצוֹן תָּמָר הִיא עֵין גֶּדִי " (ע"פ ר' יוסף כספי על הפסוק) . גם אז נקבצו עמים רבים להילחם בישראל, ויהושפט ביקש מה' שישפוט אותם, דברי הימים ב כ12: " אֱלֹהֵינוּ, הֲלֹא תִשְׁפָּט בָּם, כִּי אֵין בָּנוּ כֹּחַ לִפְנֵי הֶהָמוֹן הָרָב הַזֶּה הַבָּא עָלֵינוּ; וַאֲנַחְנוּ לֹא נֵדַע מַה נַּעֲשֶׂה, כִּי עָלֶיךָ עֵינֵינוּ ", וכן היה.

נכתב ביום העצמאות ה'תשפ"ד .

תגובות