קוד: איפה ונשים בתנ"ך
סוג: משל
מאת: אראל
אל:
[זכריה ה 5-11]
רוח ה', שחזרה לירושלים בחזון החמישי, ממשיכה לנשוב גם כאן, להוציא דברים ולהביאם אל מקומם.
בחזון זה, כמו
בחזון הקודם, רואה זכריה עוד משהו שיוצא (לא ברור מאיפה הוא יוצא). המלאך מסביר לו מה היא:
ויאמר: 'זאת האיפה היוצאת', ויאמר: 'זאת עינם בכל הארץ. '
.
בהמשך רואה הנביא:
והנה כיכר עופרת נישאת; וזאת אישה אחת יושבת בתוך האיפה.
והמלאך מסביר לו:
זאת הרשעה.
לאחר מכן:
וישלך אותה אל תוך האיפה; וישלך את אבן העופרת אל פיה.
לאחר מכן רואה זכריה
והנה שתיים נשים יוצאות, ורוח בכנפיהם, ולהנה כנפיים ככנפי החסידה, ותישאנה את האיפה בין הארץ ובין השמיים.
{שתי הנשים האלה הן שתי מלאכיות, שנישאות על כנפי רוח ה'; או שהן מסמלות את יהודה וישראל, שנזכרו בנבואת יחזקאל (כג 1-4)}
והמלאך מסביר לו לאן הן מוליכות את האיפה:
לבנות לה בית בארץ שנער, והוכן והוניחה שם על מכונתה.
מה משמעות החזון? בפרט:
זאת עינם בכל הארץ? ומה הקשר בינה לבין
האיפה?
כיכר עופרת?
הרשעהולמה היא
יושבת בתוך האיפה?
ארץ שנער?
לבנות לה ביתבארץ שנער?
עינם בכל הארץהם הגויים העוינים את היהודים, ומנסים לעכב אותם מבנות את בית המקדש (כמו הגויים הגונבים חומרים מבית-המקדש, שנזכרו ב חזון הקודם). הגויים האלה נמשלו ל
איפה= כלי קיבול גדול (אני לא יודע למה).
כיכר) של
עופרת, כך שלא רואים מה יש בתוכה. ואכן, מבחוץ האיפה נראית תמימה ולא מזיקה. וגם הגויים העוינים את היהודים - רובם אינם מזיקים בפועל.
הרשעה, והיא מסמלת קבוצה אחת, מתוך אותם גויים עוינים, של אנשים רשעים במיוחד (גם האדומים, אויבי יהודה, נקראו
גבול רשעה). המלאך השליך את מכסה העופרת אל פיה של הרשעה, כדי שלא תוכל לדבר דברים דברי-שטנה על ישראל (ע' גם תהלים קז42:
וכל עוולה קפצה פיה).
לפי זה, משמעות החזון היא, שעם ישראל (בעזרת רוח ה') יחזיר את הגויים העוינים אותו לארץ מולדתם.
עינם בכל הארץמזכיר את הביטוי שנאמר בקשר ל אבן הבדיל אשר ביד זרובבל:
עינ י ה', ה מ ה משוטטים בכל הארץ.כמו שפירשתי שם, אבן הבדיל הזאת באה למלא את התפקיד של חושן המשפט - כלומר להביא את משפט בני ישראל לפני ה'. 7 העיניים שחקוקות עליה מסמלות את השגחת ה', ששופטת את כל בני ישראל.
אבן העופרת: עופרת היא מתכת פשוטה, הדומה לבדיל (ע' במדבר לא 22, יחזקאל כב18, יחזקאל כז12). אם אבן הבדיל מייצגת את המשפט שעושה ה' עם בני ישראל - אולי אבן העופרת מייצגת את המשפט שעושה ה' עם הנכרים שנמצאים בארץ.
עיני ה', והיא משמשת כבית-כלא לרשעה. אבן העופרת, שמייצגת את המשפט שעושה ה' עם הגויים, נזרקת לתוך פיה של הרשעה כדי להכאיב לה (כעונש) ולהשתיק אותה.
לפי זה, החזון הזה מהווה חידוש גדול: בפעם הראשונה בהסטוריה יש כלי שמייצג את השגחת ה' ומשפטיו - בחוץ לארץ! החזון הבא מפרט יותר בנושא זה.
ייתכן ש"רשעה" היא דבר כללי יותר:
עינם בכל הארץהכוונה לדבר שעיני כל בני הארץ לטושות אליו.
הרשעה, כלומר הרצון לרשוע, יצר הרע. לפי זה נראה, שבאותו דור היו
בכל הארץאנשים שנמשכו מאד לרשעה.