קוד: ביאור:ישעיהו מח12 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ישעיהו מח12: "שְׁמַע אֵלַי יַעֲקֹב, וְיִשְׂרָאֵל מְקֹרָאִי! אֲנִי הוּא, אֲנִי רִאשׁוֹן, אַף אֲנִי אַחֲרוֹן -
"
שמעו אליי, בני יעקב שאני קראתי לו ישראל! אני הוא קבוע ונצחי, אני ראשון וקודם לכל הנמצאים, אני גם אחרון ואהיה אחרי כל הנמצאים -
מטרת הנבואה היא לעודד את רוחם של בני ישראל בגלות בבל, שיידעו שהגאולה קרובה ולא יתייאשו, ויהיו מוכנים לצאת מבבל ולעלות לארץ ישראל.
1.
מקוראי - מלשון קריאת שם: "שמע אלי יעקב - שם שקרא לך אביך,
וישראל מקוראי - מאתי נקראת ישראל
" (רש"י פירוש ראשון,
מצודות). אביך קרא לך בשם המבטא חולשה, שם של אדם הנגרר והולך
בעקבות אחיו. אולם אני קראתי לך בשם המבטא עוצמה, שם של
שר המתמודד עם אתגרים ויכול להם.
2.
מקוראי - גם מלשון קריאת הזמנה: "וישראל מזומני
"
(תרגום יונתן), כמו ב
צפניה א7: "כִּי קָרוֹב יוֹם ה', כִּי הֵכִין ה' זֶבַח, הִקְדִּישׁ
קְרֻאָיו
". אתה מרגיש חלש ונרדף בגלות, אבל אני ה' מזמין אותך להתרומם ולהתחזק ולהיות
שר ולצאת לחירות.
ניתן לפרש את המשפט כטענה פילוסופית על מהות ה':
1. ה' היה הווה ויהיה: אני הוא - בהווה, אני ראשון - בעבר - לפני כל בריאה, אף אני אחרון - בעתיד, אחרי שכל הבריאה תכלה (מצודות). כל האירועים, המתחוללים ביקום ובהסטוריה, מתחוללים כביכול "בתוך" ציר הזמן של ה': הוא היה לפניהם ויהיה אחריהם.
2. ה' הוא "הסיבה הראשונה": לכל דבר שאינו נצחי חייבת להיות סיבה שבגללה התקיים, וכיוון שאי-אפשר למתוח את השרשרת עד אין סוף - חייבת להיות סיבה ראשונה שהיא נצחית, והסיבה הזאת היא אלהים (קאנט והתנ"ך: הוכחות לקיום אלוהים / חגי הופר).
3. לכן נראה לי שעיקר כוונת הפסוק היא מה שכתוב בפסוק הבא,
ישעיהו מח13: "אַף יָדִי יָסְדָה אֶרֶץ וִימִינִי טִפְּחָה שָׁמָיִם, קֹרֵא אֲנִי אֲלֵיהֶם יַעַמְדוּ יַחְדָּו
".
לכן, בני ישראל, אל תדאגו: "דע כי
אני הוא, הנסים שאעשה לך בגאולת בבל אני עשיתי, כי
אני ראשון ואני אחרון, כמו שעשיתי נסים בגאולה ראשונה כן בנסים האלה
" (מלבי"ם).