קוד: צמח מבית דוד בתנ"ך
סוג: הבדלים2
מאת: אראל ע"פ מלבי"ם
אל: פירושים וסימנים ירמיהו ביטויים
(ע"פ מלבי"ם; כדאי לקרוא את המקור!)
שני פרקים בספר ירמיהו מתארים את המלך מבית דוד, שמלכותו תצמח באחרית הימים (ירמיהו כג, לג).
כידוע, יש זמן קבוע שבו בוודאי תבוא הגאולה, אבל בנ"י יכולים לקרב את הגאולה אם יהיו צדיקים
(כאמור: "
":זכו – "אני ה', בעתה אחישנה
", לא זכו – "אחישנה
". ועוד: זכו – "בעתה
", לא זכו – "
הנה
מלכך יבוא לך
עני
"; ע"ע
שלוש אפשרויות לגאולת ישראל ) ;
ורוכב על חמור
לכן:
1. בפרק לג מודגש שהגאולה תבוא "
", כלומר – בימים הידועים ובעת הידועה והמוכנה לגאולה (ידועה לה', כמובן; לא לאדם!). גם בהמשך נאמר "
בימים
ההם ובעת
ההיא
", כלומר בימים הידועים.
בימים
ההם תיוושע יהודה
2. בפרק לג נאמר "
אצמיח
", כי ה' יצמיח את המשיח מהתחלה – כל הגאולה מתחילתה תהיה מעשה ה', והיא תינתן לעם ישראל במתנה, כמו 'צדקה' שנותנים לעני. אבל בפרק כג נאמר רק "
לדוד צמח
צדקה
והקימותי
", כי המשיח יהיה צדיק מתחילתו – ה' רק יצטרך להקים, להעמיד ולחזק אותו.
לדוד צמח
צדיק
3. בפרק כג נאמר על המשיח "
": אם בנ"י יזכו – למנהיג שלהם יהיה כבוד של מלך והוא "ישכיל" ויצליח להנהיג את הממלכה בצדקתו. אבל אם לא יזכו – הם יקבלו מנהיג ברמה יותר נמוכה ("עני ורוכב על חמור"), שלא יזכה לכבוד-מלכים אלא רק יעשה משפט וצדקה.
ומלך מלך והשכיל
4. בפרק כג הגאולה באה בזכות המעשים הטובים של ישראל, ולכן "
וישראל
"; אבל בפרק לג, לבנ"י אין זכויות, ולכן הגאולה באה בזכות קדושתה של ירושלים עיה"ק: "ישכון לבטח
וירושלים
". ועוד: אם בנ"י יזכו – כל עם
תשכון לבטח
יחזור לא"י וישכון לבטח מייד. אבל אם לא יזכו והגאולה תבוא בעתה – היא תבוא בשלבים: בהתחלה רק
ישראל
תשכון לבטח ורק אז יתקבצו הגלויות לא"י.
ירושלים
5. בפרק כג המנהיג הוא צדיק – הוא זכה בשם טוב בזכות המעשים הטובים שלו. לכן ה' יקרא לו בשם המגיע לו: "
וזה שמו
". אבל בפרק לג הגאולה באה בזכות ירושלים (כאמור בסעיף 4), ולכן ירושלים נקראת "אשר יקראו: ה' צדקנו
".
ה' צדקנו
הטבלה הבאה מסכמת את ההבדלים:
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
1 |
|
|
4 |
|
|
5 |