קוד: שלשות של איזורים בארץ ישראל בתנ"ך
סוג: הבדלים2
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים ירמיהו ביטויים
[יז, לב, לג]
בשלושה מקומות בספר ירמיהו מפורטים 6 אזורים בא"י:
ובאו מערי יהודה ומסביבות ירושלים ומארץ בנימין,ומן השפילה ומן ההר ומן הנגב, מביאים עולה וזבח, ומנחה ולבונה -- ומביאי תודה בית ה’.
שדות בכסף יקנו, וכתוב בספר וחתום והעד עדים, בארץ בנימין ובסביבי ירושלים ובערי יהודה, ובערי ההר ובערי השפילה ובערי הנגב: כי אשיב את שבותם, נאום ה’.
בערי ההר בערי השפילה ובערי הנגב
, ובארץ בנימין ובסביבי ירושלים ובערי יהודה עוד תעבורנה הצאן על ידי מונה, אמר ה’.
נראה לי שהשלשה "
" מתארת אזורים חקלאיים, והשלשה "
בארץ בנימין ובסביבי ירושלים ובערי יהודה
" מתארת אזורים של מרעה.
ובערי ההר ובערי השפילה ובערי הנגב
באזורים חקלאיים ההשתייכות השבטית ברורה יותר, כי הקרקעות חולקו לשבטים,
וכל קרקע נשארת תמיד באותו שבט. לכן האזורים החקלאיים נקראים בכינויים
"ארץ
בנימין", "ערי
יהודה". באזורי המרעה, לעומת זאת, אין השתייכות שבטית ברורה – בעיר אחת יכולים להיות רועי צאן נודדים משבטים שונים.
לכן בפרק לב נאמר "
שדות
" ואז נזכרת קודם השלשה של האזורים החקלאיים, ובפרק לג נזכרת קודם השלשה של אזורי המרעה ואז נאמר "
בכסף ייקנו...
"
עוד תעבורנה
הצאן על ידי מונה, אמר ה'.
בפרק יז מסופר על אנשים שיבואו לירושלים מאזורים שונים – חלק יבואו מאזורים חקלאיים ויביאו "
" (מנחה=סולת, לבונה=צמח ריחני), וחלק יבואו מאזורי מרעה ויביאו "
מנחה ולבונה
" (מהבקר או מהצאן), וכולם יודו לה' – "
עולה וזבח
"
ומביאי תודה בית ה’.