קוד: ראיתי מלחמות בלי סוף בתנ"ך
סוג: הבדלים2
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים ירמיהו א
[ירמיהו ד5 – ד22]
בקטע זה יש שני חזונות דומים:
(ד5)
(ד7)
(ד9)
|
(ד19)
(ד22)
|
כששמים לב ליסודות החוזרים בשני החזונות, אפשר להיכנס קצת לתוך עולמו של הנביא, ולראות כמה קשה היה לו:
עד מתי אראה נס, אשמעה קול שופר?!: עד מתי אראה שוב ושוב את אותם חזונות מפחידים, ואשמע שוב ושוב את אותם קולות נוראים?!
שבר גדול, ובחזון השני הוא ראה
שבר על שבר- שבר חדש, נוסף על השבר הראשון.
כששמים לב להבדלים בין שני החזונות, אפשר להבין יותר את המשמעות של כל אחד מהם:
ערי המבצר, ובשבר השני מדובר על
אוהלייו
יריעותיי. כלומר - אחרי השבר הראשון המדינה הרבה יותר חלשה, ואין בה מבצרים אלא רק אוהלים ויריעות.
והיה ביום ההוא נאום ה’, יאבד לב המלך ולב השרים; ונשמו הכוהנים, והנביאים יתמהו.השבר השני פוגע בעיקר בבנ"י הפחותים וה'סכלים':
כי אוויל עמי, אותי לא ידעו--בנים סכלים המה, ולא נבונים המה; חכמים המה להרע, ולהיטיב לא ידעו.{ ה'סכלים' נזכרו בירמיה ה 4 כניגוד ל'גדולים', המנהיגים:
ואני אמרתי 'אך סכלים הם, נואלו'... אלכה לי אל הגדולים ואדברה אותם...}
בהמשך [ו1 – ו5] שוב מתוארת מלחמה:
העיזו בני בנימין, מקרב ירושלים, ובתקוע תקעו
שופר , ועל בית הכרם
שאו משאת: כי רעה נשקפה מצפון,
ושבר גדול . הנווה, והמעונגה, דמיתי, בת ציון. אליה יבואו רועים, ועדריהם; תקעו עליה אוהלים סביב, רעו איש את ידו. קדשו עליה מלחמה, קומו ונעלה בצוהריים! אוי לנו כי פנה היום, כי יינטו צללי ערב! קומו ונעלה בלילה, ונשחיתה ארמנותיה!
החזון נראה דומה לחזון על ה'שבר' הראשון (ד5), אבל לא ברור לי למה יש הבדל בין החזונות: למה בחזון הראשון נמשל האויב לאריה, ובחזון השלישי הוא נמשל לרועים ועדרים?
{ה"רועים" הרבה יותר חלשים מהאריה, כמו שכתוב (ישעיהו לא4):
כי כה אמר ה' אליי: כאשר יהגה האריה והכפיר על טרפו, אשר ייקרא עליו מלוא רועים , מקולם לא ייחת, ומהמונם לא יענה...}