קוד: האם תמר אהבה את אמנון בתנ"ך
סוג: טעם
מאת: ידידיה צוקרמן, אראל
אל: פירושים וסימנים 8
אמנון, בנו של דוד המלך, התאהב בתמר. הוא כל-כך אהב אותה עד שנעשה חולה. ידידו של אמנון, יונדב בן שמעה, הציע לאמנון שיבקש מהמלך שישלח את תמר לחדרו, כדי שתכין לביבות לעיניו ותאכיל אותו, וכך יתרפא. אמנון עשה כדבריו של יונדב, וכשהיה לבד עם תמר - אנס אותה.
מה היה יחסה של תמר אל אמנון לפני האונס? האם היא אהבה אותו?
לדעתי כן. זה לא כתוב בפירוש, אבל אם זה נכון – זה עוזר להסביר כמה עובדות בסיפור:
" – היא באמת התכוונה לזה ולא סתם דיברה מתוך פחד.ועתה דבר נא אל המלך כי לא ימנעני ממך
", כלומר – אל תשלח אותי, אני רוצה להישאר אתך.אל אודות הרעה הגדולה הזאת, מאחרת אשר עשית עימי, לשלחני
ידידיה: ההוכחות מאד הרגיזו אותי: לטעון טענה כ"כ מוזרה ולבסס אותה על נימוקים כ"כ חלשים?!
א. כשהיא אומרת לאמנון "
ועתה דבר נא אל המלך כי לא ימנעני ממך
צריך לזכור באיזה מצב היא אמרה זאת. כאשר "
"
" - אמנון לופת את תמר בידיו והיא מתחילה להתחנן לפניו שלא יבצע בה את זממו - "
ויחזק בה ויאמר לה בואי שכבי עמי אחותי
" וכשהיא רואה שהתחנונים לא מזיזים לו היא מציעה הצעת פשרה שכזו, בשביל לשכנע אותו לעזוב אותה ולא לאנוס אותה - "
אל אחי, אל
תענני , כי לא ייעשה כן בישראל: אל תעשה את הנבלה הזאת! ואני -- אנה אוליך את חרפתי? ואתה -- תהיה כאחד הנבלים בישראל!
". הסיפור כל-כך זועק שזה שלב אסטרטגי בתחנונים שלה ובנסיונותיה להינצל!!!
ועתה דבר נא אל המלך כי לא ימנעני ממך
ב. זה שהיא לא צועקת בזמן המעשה למרות שנעשה בכוחניות מוחלטת - "ויחזק ממנה ויענה" - לא אומר שהיא אהבה אותו, הרי הכתוב טורח להדגיש כמה פעמים שהמעשה נעשה בכוחניות מוחלטת וללא שום רצון מצידה. מי יודע איזו סיטואציה היתה שם שלא אפשרה לה לצעוק? אולי בושה וכד'...?
תגובה לתגובה: נכון, אנחנו לא יודעים מה בדיוק היה המצב ולמה היא לא צעקה. אבל ע"פ התורה (דברים כב23): "
". התורה קובעת עונש חמור ביותר – סקילה – לנערה מאורסה שנאנסה ולא צעקה. ההסבר ההגיוני ביותר שמצאתי לחוק הזה הוא, שאם נערה בתולה נאנסת ולא צועקת לעזרה – זה אומר שהיא משתדלת ככל יכולתה לא לפגוע באנס: היא לא רוצה שיתפסו אותו. ולכן היא מעדיפה לסבול בשקט מהמעשה הכוחני שנכפה עליה. וזה אומר שכנראה היה ביניהם קשר עוד לפני האונס – כנראה היה לה 'רומן' איתו (ע"ע
דברים כב23-24 ). כך פירשתי גם כאן: תמר לא צעקה כי היא אהבה את אמנון ולא רצתה שהוא ייפגע. היא רצתה שייקח אותה לאישה אחרי המעשה וכך הכל יסתיים בטוב (יחסית).
כי יהיה נערה בתולה מאורשה לאיש, ומצאה איש בעיר ושכב עימה, והוצאתם את שניהם אל שער העיר ההיא, וסקלתם אותם באבנים ומתו:
את הנערה על דבר אשר לא צעקה בעיר ואת האיש על דבר אשר עינה את אשת רעהו; וביערת הרע מקרבך
ג. אני מתפלא על כותב המאמר שמביא מובאה מדברים כב ולא משכיל להבין למה היא לא רצתה שיעזבנה. שם בפסוק כ"ח מוסבר שמי שאונס בתולה "
" - למה? כי היא אוהבת אותו? לא, כי התורה התחשבה בנערה הנאנסת. בזמנם, לנערה ללא בתולים לא היה סיכוי למצוא חתן, ולכן "כל כך רצתה" להישאר איתו - בעל כרחה, כמובן. ואכן, מסתבר שגם אם הנאנסת היא בת מלך אין לה דורשים - "
לא יוכל שלחה כל ימיו
".
ותשב תמר
ושוממה בית אבשלום אחיה
תגובה לתגובה: ייתכן; קשה לי להתייחס לזה כי לא ידוע לי איך הרגישו נשים באותה תקופה (האם יש דרך להשיג מידע בנושא?). ע"ע דברים כב29 .
מה שנאמר על תמר "
" –– לא בהכרח אומר שהיא נשארה בודדה כל החיים; ייתכן שהכוונה פשוט שהיא היתה המומה ואבלה ולא רצתה לצאת מהבית (בינתיים); זה דומה למה שנאמר על עזרא (עזרא ט, אחרי שגילה שיש נישואי תערובת בעם ישראל): "
ותשב תמר ושוממה בית אבשלום אחיה
".
קרעתי את בגדי
ומעילי ... ואשבה
משומם
עדי חבשוש21:40:42 12.01.2003
אלון11:43:21 01.09.2003