קוד: בריחתו וחזרתו של דוד בתנ"ך
סוג: לא גמור
מאת: אראל
אל: פירושים וסימנים 8; לא גמור
בבריחתו של דוד מפני אבשלום (שמ"ב טו-יז) הוא עבר בכמה מקומות, ובכל מקום הוא פגש מישהו:
" (טו16), ואח"כ הצטרפו אליו גם כל העם מהבתים הסמוכים: "ויצא המלך וכל ביתו ברגליו, ויעזוב המלך את עשר נשים פילגשים לשמור הבית
", והם התאספו ועמדו בבית-המרחק (טו17). נראה לפי המשך הסיפור שבית המרחק הוא הבית המזרחי ביותר על הר-הבית (כי הם הלכו מזרחה); אולי הוא נקרא כך כי ממנו היה אפשר לצפות למרחקים - לכיוון הירדן.ויצא המלך ו כל העם ברגליו
וגם כמה גרים פלשתיים:וכל עבדיו...
(טו18), בראשות איתי הגתי. (וכל הכרתי, וכל הפלתי, וכל הגתים שש מאות איש...
= מהאי 'כרתים' (מוצאם של הפלשתים);כרתי
= פלשתי;פלתי
= מהעיר הפלשתית גת).גתים
צדוק וכל הלויים איתו
(טו24), וציווה את צדוק להשיב את ארון ה' לירושלים., נושאים את ארון ברית האלוהים
(טו32), והוא שלח אותו לירושלים להפר את עצת אחיתופל.והנה לקראתו חושי הארכי, קרוע כתנתו ואדמה על ראשו
(טז1).והנה ציבא, נער מפיבושת, לקראתו; וצמד חמורים חבושים, ועליהם מאתיים לחם ומאה צימוקים ומאה קיץ ונבל יין
", ממזרח לירושלים, ושם ראה אתבחורים
שמעי בן גרא
(טז5)., יוצא יצוא ומקלל
, והביאו להםשובי בן נחש מרבת בני עמון, ומכיר בן עמיאל מלו דבר, ו ברזלי הגלעדי מרוגלים
. (יז27)משכב וספות וכלי יוצר, וחיטים ושעורים וקמח וקלי, ופול ועדשים וקלי, ודבש וחמאה וצאן ושפות בקר
גם בחזרתו של דוד לירושלים אחרי המרד (שמ"ב יט) הוא פגש הרבה אנשים, כמעט לפי אותו סדר (הביטויים הדומים מודגשים בקו):
" (יט9).ויבוא כל העם לפני המלך
(יט10)בכל שבטי ישראל לאמור: המלך... מילטנו מכף פלשתים, ועתה ברח מן הארץ... ועתה למה אתם מחרישים להשיב את המלך?
וביקש מהם לדבר אל זקני יהודה, כדי שיבואו להשיב אותו אל ביתו (יט12).אל צדוק ואל אביתר הכהנים
" (יט16) [זה לא מקביל ל4 למעלה]ויהודה בא הגלגלה, ללכת לקראת המלך, להעביר את המלך את הירדן
שמעי בן גרא
, נפל לפני
(יט19) [זה מקביל ל6 למעלה]המלך בעוברו בירדן
" (יט25) [זה מקביל ל5 למעלה]ומפיבושת בן שאול ירד לקראת המלך... ויהי כי בא ירושלים לקראת המלך...
ברזלי הגלעדי
(יט32), והוא השאיר עם דוד את כמהם בנו (יט38).ירד מרוגלים, ויעבור את המלך הירדן לשלחו את הירדן
(יט41) [זה לא מקביל לכלום למעלה]וכמהן עבר עימו; וכל עם יהודה העבירו את המלך, וגם חצי עם ישראל
בחזרתו של דוד לירושלים נזכר רק ברזלי הגלעדי
ובגמול שדוד חשב לתת בצוואתו הוא הזכיר רק את בני ברזלי הגלעדי
ולענ"ד זה מראה כי דוד העריץ את ברזלי ואף זיכה את בניו, בסוף ימיו
ובניגוד לכל המצופה, בזכויות יתר שקשה להסביר אותן במונחים לוגיים
אלא אם כן נניח כי היו למשפחת ברזלי כל ימי חייו של דוד
מעלות ואיכויות יתרות שאותן העריך דוד, ועדות של דוד מקובלת עלי.
לענ"ד כדאי וראוי להתייחס באפילוג של המאמר (שובו של דוד לירושלים)
גם לתוצאות המפתיעות של פגישת ברזלי עם דוד שבאו לגילוי בשובו
לירושלים.
מאחל כל טוב,
יהודה