קוד: גדעון וירובעל בתנ"ך
סוג: לא גמור
מאת: אראל
אל: לא גמור
גדעון וירובעל הם שני שמות לאותו אדם. מה ההבדל ביניהם? מדוע אותו אדם נקרא לפעמים גדעון ולפעמים ירובעל?
השם 'גדעון' נזכר רק בסיפור עצמו – שופטים ו-ח. בכל שאר המקומות שמזכירים אותו (גם בשופטים ט, וגם בשמ"ב יא למשל) הוא נקרא 'ירובעל' או 'ירובשת'. נראה שזהו השם שנשאר לדורות. מצד שני, בסיפור עצמו נזכר השם 'ירובעל' 4 פעמים:
ויקרא לו ביום ההוא, ירובעל לאמור: ירב בו הבעל, כי נתץ את מזבחו.
וישכם ירובעל הוא גדעון, וכל העם אשר איתו, ויחנו על עין חרוד; ומחנה מדיין היה לו מצפון, מגבעת המורה בעמק.
וילך ירובעל בן יואש, ויישב בביתו.
ולא עשו חסד עם בית ירובעל גדעון: ככל הטובה אשר עשה עם ישראל.
מאד קשה למצוא כאן חוקיות, במיוחד בגלל שבשני מקרים כתוב גם 'גדעון'
וגם 'ירובעל' באותו פסוק. נראה לי שהשם 'ירובעל' מציין את היחס השלילי של
העם אל גדעון, כי הוא מזכיר את המריבה שרבו אתו בבית אביו. ברוב הסיפור
נזכר השם 'גדעון', כי ברוב הסיפור היתה על גדעון רוח ה' – הוא היה מנהיג
כריזמטי וכל בנ"י הלכו אחריו למלחמה, ובכלל לא זכרו את המריבות שהיו לו
בבית אביו. אבל ייתכן שבבוקר הראשון, כשהוא רק השכים אבל עדיין לא לגמרי
התעורר, עדיין לא שרתה עליו רוח ה' (לפי חז"ל כשאדם קם בבוקר הידיים שלו בערך טמאות עד שהוא נוטל אותן), ולכן הוא נקרא 'ירובעל'. גם לאחר המלחמה, כשהוא חזר
לביתו, כבר לא שרתה עליו רוח ה' ואז בנ"י נזכרו במריבות הישנות וקראו לו
ירובעל. אחר-כך מסופר על שבעים הבנים של גדעון, ושם כמובן קוראים לו גדעון
(הבנים שלו לא רבו אתו), וגם כשהוא נפטר בשיבה טובה קראו לו גדעון (בלוויה
שלו בוודאי לא רצו להזכיר את המריבות שהיו לו בנעוריו). אבל לאחר מותו –
בני ישראל לא עשו חסד עם בית 'ירובעל' וחזרו לקרוא לו 'ירובעל'; הם לא
זכרו שפעם הוא נקרא "
". לכן מאותה נקודה והלאה קוראים לו רק 'ירובעל' – בנ"י פשוט שכחו את השם 'גדעון'.
גדעון – ככל הטובה אשר עשה עם ישראל
זה קצת דחוק אבל לא הצלחתי למצוא פירוש יותר טוב.
תשובה זו עדיין לא אושרה לפרסום...
אלכס12:13:08 14.03.2003
גדעון15:41:53 28.12.2003