שופטים ב1-5: "ויעל מלאך-ה’ מן-הגלגל אל-הבכים, ויאמר 'אעלה אתכם ממצרים ואביא אתכם אל-הארץ אשׁר נשׁבעתי לאבתיכם ואמר לא-אפר בריתי אתכם לעולם.
ואתם לא-תכרתו ברית ליושׁבי הארץ הזאת מזבחותיהם תתצון; ולא-שׁמעתם בקלי, מה-זאת עשׂיתם?!.
וגם אמרתי לא-אגרשׁ אותם מפניכם והיו לכם לצדים ואלהיהם יהיו לכם למוקשׁ'.
ויהי כדבר מלאך ה’ את-הדברים האלה אל-כל-בני ישׂראל וישׂאו העם את-קולם ויבכו.
ויקראו שׁם-המקום ההוא בכים, ויזבחו-שׁם לה’
".
בסיפור הקצר הזה יש הרבה דברים לא ברורים:
1. איפה נמצא המקום "בוכים"?
-
מצד אחד, כל בני-ישראל היו בו, ולכן הגיוני שזה היה מקום מרכזי - לא סתם נקודה אקראית במישור;
-
מצד שני, שמו לא נזכר, ולכן לא הגיוני שזה היה מקום מרכזי - אחרת היה כתוב שמלאך ה' עלה (למשל) לשילה.
2. באיזו תקופה קרה הסיפור?
-
מצד אחד, הוא כתוב בספר שופטים
-
מצד שני, מסופר בו שכל בני-ישראל היו באותו מקום מסתורי ("בוכים"), ומצב כזה לא אופייני לתקופת השופטים, שבו כל איש היה בנחלתו.
-
מצד ראשון, מסופר שם שבני-ישראל חוטאים, אינם שומעים בקול ה', וכורתים ברית עם יושבי הארץ; מצב כזה לא אופייני לתקופת יהושע אלא לתקופת השופטים, כמו שמסופר בפרק א ובהמשך פרק ב.
-
מצד שני, בפסוק הבא (ב6) נאמר "
וישׁלח יהושׁע את-העם וילכו בני-ישׂראל אישׁ לנחלתו לרשׁת את-הארץ
", אז ייתכן שהפסוקים ב1-5 שייכים לתקופת יהושע, לפני שיהושע שילח את העם.
3. איפה היה ארון ה' באותו הזמן?
-
מצד אחד, לא מסופר שהוא היה במקום המסתורי שנקרא "בוכים";
-
מצד שני, ייתכן ש"בוכים" הוא מקום בשילה, ושם היה ארון ה' החל מתקופת יהושע (ע' יהושע יח1);
-
מצד ראשון, מסופר שבני-ישראל הקריבו שם קרבנות, וכידוע
אסור להקריב קרבנות מחוץ למקום שבו נמצא ארון ה' , ולכן סביר שארון ה' היה שם;
-
מצד שני, בני-ישראל באותו זמן היו חוטאים ולא שמעו בקול ה', ולכן לא נתפלא אם יתברר לנו שהם הקריבו קרבנות בניגוד למצוות התורה, כמו שעשו עוד דברים רבים בניגוד למצוות התורה (למשל בפרק יז מסופר על מיכה, שבנה מקדש לה' ושם בו פסל ומסכה).