קוד: ביאור:שמואל א כד6 בתנ"ך
סוג: מניעים1
מאת: יעקבי גולדשטיין, אראל
אל: כפית ה'תשס' אב
בבריחתו מפני שאול, הגיע דוד למדבר עין-גדי (שמ"א כד). הוא הסתתר עם 600 אנשיו במערה. שאול רדף אחריו עם 3000 איש מישראל. במהלך המרדף נכנס שאול לבדו לאותה מערה לעשות את צרכיו. ואז: "ויאמרו אנשי דוד אליו: הנה היום אשר אמר ה' אליך 'הנה אנוכי נותן את אויבך בידך', ועשית לו כאשר ייטב בעיניך! ויקם דוד, ויכרות את כנף המעיל אשר לשאול בלט. ויהי אחרי כן, ויך לב דוד אותו על אשר כרת את כנף אשר לשאול. ויאמר לאנשיו: חלילה לי מה' אם אעשה את הדבר הזה לאדוני, למשיח ה', לשלוח ידי בו, כי משיח ה' הוא! וישסע דוד את אנשיו בדברים, ולא נתנם לקום אל שאול; ושאול קם מהמערה, וילך בדרך.
"
התנהגותו של דוד תמוהה מכמה סיבות:
[התשובה התפרסמה ב'כפית של נח"ת', אב ה'תש"ס, אבל הקובץ עדיין לא הגיע למערכת...]
הסיבה של דוד כתובה בפירוש: "חלילה לי מה' אם אעשה את הדבר הזה לאדוני, למשיח ה', לשלוח ידי בו,
כי משיח ה' הוא!
". כלומר: אסור בשום אופן להרוג את שאול!
יעקובי טען שזו לא היתה הסיבה האמיתית של דוד, והביא כמה נימוקים, ואתייחס אליהם אחד אחד:
מותר להרוג את שאול, כי חל עליו 'דין רודף'.
משיח ה', ולכן (לפחות בעיני דוד) הוא מייצג את ה' בעולם. לכן לאף אדם אין סמכות לדון אותו, ולקבוע שיש לו דין כזה או דין אחר, ובוודאי לא לבצע את גזר הדין. רק ה', שמשח אותו למלך, רשאי לדון אותו, כמו שדוד אומר במקום אחר (שמ"א כו 10): "
ויאמר דוד: 'חי ה', כי אם ה' ייגופנו, או יומו יבוא ומת, או במלחמה יירד ונספה."
לא מסתבר שאדם שקול כדוד יסכן את חייו ואת חיי אנשיו.
ויך לב דוד אותו על אשר כרת את כנף אשר לשאול.". גם דבריו אל אנשיו נאמרו מתוך רגש של אמונה עמוקה בה', שהיא מעבר להגיון. הוא חוזר בהם שלוש פעמים על שם ה': "
חלילה לי מה' אם אעשה את הדבר הזה לאדוני, למשיח ה', לשלוח ידי בו, כי משיח ה' הוא!".
הערה בקשר לכריתת כנף המעיל:
היחס של דוד לשאול היה מורכב, והשתנה במשך הזמן: בהתחלה הוא כיבד אותו מאד וירא מפניו (כי הוא מלך ישראל!) ובוודאי לא העלה בדעתו להפגין כלפיו עוצמה. דוד היה מאד עניו ("הנקלה בעיניכם התחתן במלך ואנוכי איש רש ונקלה?
") והעדיף לברוח. אבל אחרי כמה חודשים של רדיפות -- כנראה שכבודו של שאול קצת ירד בעיניו, עד כדי כך שהוא העז לכרות את כנף מעילו, ואח"כ גם לחדור למחנהו. {לאחר שכרת את כנף מעילו היו לו ייסורי מצפון -- "ויך לב דוד אותו
"}
בנוסף לכך, דוד לא מתבייש לרצות במותו של שאול ("חי ה', כי ה' ייגופנו...
"): זה רק מראה על המאבק הפנימי העצום שהתחולל בקרבו של דוד. היה לו מאד קשה להתגבר על יצרו (ועל אנשיו) ולא להרוג את שאול. "ויך לב דוד אותו...
". זה באמת מאד קשה -- כמה כבר אפשר לאהוב אדם שכל הזמן רוצה להרוג אותך? כמה כבר אפשר לכבד אדם שכל הזמן רודף אחרי 'כלב מת'?