מדוע נתן שלמה לחירם עשרים עיר בגליל?

קוד: ביאור:מלכים א ט11 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

מלכים א ט11: "חִירָם מֶלֶךְ צֹר נִשָּׂא אֶת שְׁלֹמֹה בַּעֲצֵי אֲרָזִים וּבַעֲצֵי בְרוֹשִׁים וּבַזָּהָב לְכָל חֶפְצוֹ; אָז יִתֵּן הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה לְחִירָם עֶשְׂרִים עִיר בְּאֶרֶץ הַגָּלִיל".

פסוקנו מתאר עיסקה בין חירם מלך צור לבין שלמה מלך ישראל: חירם נישא את שלמה, כלומר לקח על עצמו לספק לשלמה את כל צרכיו בעצי ארזים ובעצי ברושים ובזהב לצורך בניית בית המקדש ובית המלך (שנזכרו בפסוק הקודם). אז, לאחר שנסתיימה בניית הבתים, נתן המלך שלמה לחירם, בתמורה לעזרתו, עשרים עיר בארץ הגליל (מצודות).

לפי התורה, אסור לתת שטחים בארץ ישראל לגויים, שנאמר, במדבר לג53: "וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם בָּהּ, כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ", וכן דברים ז2: "לֹא תִכְרֹת לָהֶם בְּרִית וְלֹא תְחָנֵּם" (לפי פירוש חז"ל שהכוונה "לא תיתן להם חניה בקרקע"). אמנם שלמה לא היה צדיק גמור, הוא חטא כפי שמתואר במלכים א יא, אולם המעשה הזה לא נמנה ברשימת חטאיו. מדוע? כמה תשובות.

1. האיסור חל רק על חלק מעממי כנען, ורק על עובדי אלילים; ייתכן שחירם היה גר תושב, או שלא היה עובד אלילים. ראו גם בפירושים על מלכים א ה26: "וַיְהִי שָׁלֹם בֵּין חִירָם וּבֵין שְׁלֹמֹה, וַיִּכְרְתוּ בְרִית שְׁנֵיהֶם" (פירוט).

2. שלמה לא נתן לחירם את הערים עצמן, אלא רק את הזכות לקבל את תשלומי המיסים מאותן ערים (הרב יעקב וילובסקי, בית רידב"ז, הערה יג).

הקבלות

לפסוקים נוספים על הקשר בין צור לירושלים, ראו "צור וירושלים", יהודה אייזנברג, אתר דעת.

תגובות