החייאת הילד - עיסוי לב?

קוד: ביאור:מלכים ב ד35 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

בנה של השונמית - אישה שעזרה לאלישע הנביא - מת, ואלישע החיה אותו. הפעולות שעשה אלישע מתוארות במלכים ב ד:

כט וַיֹּאמֶר לְגֵיחֲזִי:,חֲגֹר מָתְנֶיךָ, וְקַח מִשְׁעַנְתִּי בְיָדְךָ וָלֵךְ, כִּי-תִמְצָא אִישׁ לֹא תְבָרְכֶנּוּ, וְכִי-יְבָרֶכְךָ אִישׁ לֹא תַעֲנֶנּוּ; וְשַׂמְתָּ מִשְׁעַנְתִּי, עַל-פְּנֵי הַנָּעַר.  ל וַתֹּאמֶר אֵם הַנַּעַר, חַי-ה' וְחֵי-נַפְשְׁךָ אִם-אֶעֶזְבֶךָּ; וַיָּקָם, וַיֵּלֶךְ אַחֲרֶיהָ.  לא וְגֵחֲזִי עָבַר לִפְנֵיהֶם, וַיָּשֶׂם אֶת-הַמִּשְׁעֶנֶת עַל-פְּנֵי הַנַּעַר, וְאֵין קוֹל, וְאֵין קָשֶׁב; וַיָּשָׁב לִקְרָאתוֹ וַיַּגֶּד-לוֹ לֵאמֹר, לֹא הֵקִיץ הַנָּעַר.  לב וַיָּבֹא אֱלִישָׁע, הַבָּיְתָה; וְהִנֵּה הַנַּעַר מֵת, מֻשְׁכָּב עַל-מִטָּתוֹ.  לג וַיָּבֹא, וַיִּסְגֹּר הַדֶּלֶת בְּעַד שְׁנֵיהֶם; וַיִּתְפַּלֵּל, אֶל-ה'.  לד וַיַּעַל וַיִּשְׁכַּב עַל-הַיֶּלֶד, וַיָּשֶׂם פִּיו עַל-פִּיו וְעֵינָיו עַל-עֵינָיו וְכַפָּיו עַל-כַּפָּו, וַיִּגְהַר, עָלָיו; וַיָּחָם, בְּשַׂר הַיָּלֶד.  לה וַיָּשָׁב וַיֵּלֶךְ בַּבַּיִת, אַחַת הֵנָּה וְאַחַת הֵנָּה, וַיַּעַל, וַיִּגְהַר עָלָיו; וַיְזוֹרֵר הַנַּעַר עַד-שֶׁבַע פְּעָמִים, וַיִּפְקַח הַנַּעַר אֶת-עֵינָיו.

מה  פירוש המילה "ויזורר"'?

1. מקובל לפרש "התעטש" - הנער שקם לתחיה התעטש 7 פעמים לפני שפקח את עיניו; אולם:

2. במקומות אחרים בתנ"ך, מופיע השורש "זור" במשמעות "סחט"::
אם כך, ייתכן שגם כאן הכוונה היא, שאלישע "סחט" את גופו של הנער, כלומר עיסה אותו, ובפרט, עיסה את ליבו (פעולה הנראית כמו סחיטה של הגוף כולו); עיסוי לב נחשב בימינו לפעולה חשובה ביותר בתהליך ההחייאה של אדם מחוסר-הכרה; גם כשמשתמשים באמצעים מתקדמים יותר כמו שוקים חשמליים, עדיין צריך לעשות עיסויי לב כדי להחזיר את הלב לפעילות, וייתכן שזה מה שאלישע עשה כאן.

אפשר להמשיך את הרעיון ולפרש שאלישע עשה לו גם הנשמות מפה לפה, כמו שנאמר בפסוק 34 "וישם פיו על פיו".

3. ואולי משמעות השורש "זור" היא "ריפא", כמו במילה "מזור" וכמו בפסוקים:
  1. ישעיהו א6: "מִכַּף רֶגֶל וְעַד רֹאשׁ אֵין בּוֹ מְתֹם פֶּצַע וְחַבּוּרָה וּמַכָּה טְרִיָּה לֹא זֹרוּ וְלֹא חֻבָּשׁוּ וְלֹא רֻכְּכָה בַּשָּׁמֶן"
  2. ירמיהו ל13: "אֵין דָּן דִּינֵךְ לְמָזוֹר, רְפֻאוֹת תְּעָלָה אֵין לָךְ"
  3. הושע ה13: "וַיַּרְא אֶפְרַיִם אֶת חָלְיוֹ וִיהוּדָה אֶת מְזֹרוֹ, וַיֵּלֶךְ אֶפְרַיִם אֶל אַשּׁוּר וַיִּשְׁלַח אֶל מֶלֶךְ יָרֵב, וְהוּא לֹא יוּכַל לִרְפֹּא לָכֶם וְלֹא יִגְהֶה מִכֶּם מָזוֹר"
ולפי זה, הכוונה שאלישע עשה פעולות שונות הקשורות לריפויו - לא דווקא עיסוי.

תגובות