צבא אשור הושמד בסביבות ירושלים

קוד: צבא אשור הושמד בסביבות ירושלים בתנ"ך

סוג: התאמה2

מאת: אראל

אל:

תגובה ל: מלכים ב יט שנכתבה ב15:05:58  30.06.2005


מסע המלחמה של סנחריב מלך אשור נגד יהודה מתואר בכמה שלבים (מל"ב יח-יט):

1.      סנחריב כבש את כל ערי יהודה הבצורות, קבע את הבסיס שלו בלכיש, ושלח את רבשקה ועבדיו לירושלים כדי לשכנע את חזקיהו להיכנע (יח 13-17): " וּבְאַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּה, עָלָה סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ-אַשּׁוּר עַל כָּל-עָרֵי יְהוּדָה הַבְּצֻרוֹת--וַיִּתְפְּשֵׂם.  וַיִּשְׁלַח חִזְקִיָּה מֶלֶךְ-יְהוּדָה אֶל-מֶלֶךְ-אַשּׁוּר לָכִישָׁה לֵאמֹר... וַיִּשְׁלַח מֶלֶךְ-אַשּׁוּר אֶת-תַּרְתָּן וְאֶת-רַב-סָרִיס וְאֶת-רַבְשָׁקֵה מִן-לָכִישׁ אֶל-הַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּהוּ, בְּחֵיל כָּבֵד - יְרוּשָׁלִָם ; וַיַּעֲלוּ, וַיָּבֹאוּ יְרוּשָׁלִַם...".

2.      ישעיהו הנביא עודד את חזקיהו ואנשי ירושלים והבטיח להם שסנחריב ישמע שמועה ויחזור לארצו; רבשקה חזר אל סנחריב, שכבר נסע מלכיש ללבנה; סנחריב שמע שמלך כוש יצא להילחם איתו, ושוב ניסה לשכנע את חזקיהו להיכנע (יט 6-10): " וַיֹּאמֶר לָהֶם יְשַׁעְיָהוּ, כֹּה תֹאמְרוּן אֶל-אֲדֹנֵיכֶם:  'כֹּה אָמַר ה', אַל-תִּירָא מִפְּנֵי הַדְּבָרִים אֲשֶׁר שָׁמַעְתָּ, אֲשֶׁר גִּדְּפוּ נַעֲרֵי מֶלֶךְ-אַשּׁוּר, אֹתִי.  הִנְנִי נֹתֵן בּוֹ רוּחַ, וְשָׁמַע שְׁמוּעָה וְשָׁב לְאַרְצוֹ; וְהִפַּלְתִּיו בַּחֶרֶב, בְּאַרְצוֹ'.  וַיָּשָׁב רַבְשָׁקֵה, וַיִּמְצָא אֶת-מֶלֶךְ אַשּׁוּר, נִלְחָם עַל-לִבְנָה:  כִּי שָׁמַע, כִּי נָסַע מִלָּכִישׁ .  וַיִּשְׁמַע אֶל-תִּרְהָקָה מֶלֶךְ-כּוּשׁ לֵאמֹר 'הִנֵּה יָצָא לְהִלָּחֵם אִתָּךְ'; וַיָּשָׁב וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל-חִזְקִיָּהוּ לֵאמֹר:  'כֹּה תֹאמְרוּן אֶל-חִזְקִיָּהוּ מֶלֶךְ-יְהוּדָה לֵאמֹר: אַל-יַשִּׁאֲךָ אֱלֹהֶיךָ, אֲשֶׁר אַתָּה בֹּטֵחַ בּוֹ לֵאמֹר:  לֹא תִנָּתֵן יְרוּשָׁלִַם בְּיַד מֶלֶךְ אַשּׁוּר...'"

3.      ישעיהו שוב הבטיח שה' יגן על ירושלים; מלאך ה' היכה את מחנה אשור (יט 32-36): "לָכֵן, כֹּה-אָמַר ה' אֶל-מֶלֶךְ אַשּׁוּר : 'לֹא יָבֹא אֶל-הָעִיר הַזֹּאת, וְלֹא-יוֹרֶה שָׁם חֵץ; וְלֹא-יְקַדְּמֶנָּה מָגֵן, וְלֹא-יִשְׁפֹּךְ עָלֶיהָ סֹלְלָה.  בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר-יָבֹא, בָּהּ יָשׁוּב; וְאֶל-הָעִיר הַזֹּאת לֹא יָבֹא , נְאֻם-ה'.  וְגַנּוֹתִי אֶל-הָעִיר הַזֹּאת, לְהוֹשִׁיעָהּ--לְמַעֲנִי, וּלְמַעַן דָּוִד עַבְדִּי'.  וַיְהִי, בַּלַּיְלָה הַהוּא, וַיֵּצֵא מַלְאַךְ ה' וַיַּךְ בְּמַחֲנֵה אַשּׁוּר, מֵאָה שְׁמוֹנִים וַחֲמִשָּׁה אָלֶף ; וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר, וְהִנֵּה כֻלָּם פְּגָרִים מֵתִים.  וַיִּסַּע וַיֵּלֶךְ, וַיָּשָׁב סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ-אַשּׁוּר; וַיֵּשֶׁב בְּנִינְוֵה ...".

 

ציטוטים מתוך דיון בין נריה קליין לדוד גלמן בפורום נח"ת הישן:

נריה: מה שלא מסתדר לי הוא העובדה שכולם אומרים שסנחריב וצבאו הוכו סביבות ירושלים! וכאן רואים כי סנחריב מעולם לא הגיע לירושלים...

ניסו לענות לי עפ"י ישעיהו י', שם מוזכרת רשימת מקומות שרגילים לפרשה כמסע המלחמה של סנחריב: "בָּא עַל-עַיַּת, עָבַר בְּמִגְרוֹן, לְמִכְמָשׂ יַפְקִיד כֵּלָיו. עָבְרוּ מַעְבָּרָה, גֶּבַע מָלוֹן לָנוּ, חָרְדָה הָרָמָה, גִּבְעַת שָׁאוּל נָסָה. צַהֲלִי קוֹלֵךְ בַּת-גַּלִּים, הַקְשִׁיבִי לַיְשָׁה, עֲנִיָּה עֲנָתוֹת. נָדְדָה מַדְמֵנָה, יֹשְׁבֵי הַגֵּבִים הֵעִיזוּ. עוֹד הַיּוֹם בְּנֹב לַעֲמֹד, יְנֹפֵף יָדוֹ הַר בית- (בַּת-) צִיּוֹן, גִּבְעַת יְרוּשָׁלִָם ". ניסו לומר לי כי אמנם זה לא כתוב במלכים, אבל סנחריב אכן הגיע לירושלים, וזאת עפ"י הפס': "ינופף ידו הר בת ציון...". אבל גם שם אין חובה להבין את הפסוקים כך, אלא ניתן להבין כי סנחריב עבר במסעו אפילו בנב שהיתה קרובה מאוד לירושלים עד שהיה יכול לנופף ידו על ציון... אמנם אחרי שכבש את נב המשיך דרומה יותר...

ניתן להוסיף ולהקשות מהתוס' בברכות נד:, שם שואלים התוס' מדוע לא מוזכר מקום נפילת חיל סנחריב בברייתא על מקומות שצריך לברך בהם על הנס, ועונים: "והוא הדין מקום שנפל שם מחנה סנחריב... אלא לא חש לפרש לפי שידוע המקום סביבות ירושלים ..." אם כן, גם בעלי התוספות הבינו איכשהו כי מחנה סנחריב נפל סביב ירושלים...

 

 

דוד: מניסוח הפסוקים בדברי הימים די ברור שזה לא קרה בירושלים: "אחר זה שלח סנחריב מלך אשור עבדיו ירושלימה והוא על לכיש וכל ממשלתו עמו ..." (דה"ב:לב:ט) - מודגש שרק עבדי סנחריב הגיעו לי-ם, אבל הוא עצמו בלכיש. בהמשך, אחרי כל הנאום לחזקיה והתפילה, כתוב "וישלח ה' מלאך ויכחד כל גיבור חיל ונגיד ושר במחנה מלך אשור" (שם כא) -   מודגש שזה במחנה של סנחריב עצמו. גם ההגיון נטה לומר כך- יש קבוצה של עבדים שצרים על י-ם. הם מתים. לא נורא, יש לסנחריב מליוני חיילים, אפשר לשלוח עוד פלוגה. אבל אם זה במחנה של המלך עצמו, זו מכה קשה וממוטטת, שהובילה בסוף גם למות סנחריב עצמו! ה' נותן תרופה, לא סתם אקמול.

 

ולי (אראל) נראה, שהנס דווקא כן קרה בסביבות ירושלים, וזאת מכמה סיבות:

 

וכך אפשר להסביר את שאר הפסוקים:

 

לסיכום:

תגובות