קוד: נערים - אנשים - מלאכים בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: משה קריספין (שאל: גלעד ביר)
אל: האתר
בספר יהושע פרק ב' פסוק א כתוב: "
".
וישלח יהושע בן נון מן השיטים שניים
אנשים מרגלים חרש...
בהמשך הפרק מופיעים ידידינו תחת השמות "
" או "אנשים
".
אנשים מרגלים
בפרק ו' פסוק כב כתוב: "
".
ולשניים
האנשים המרגלים את הארץ אמר יהושע...
אך בפסוק הבא כתוב: "
" מדרך העולם הוא שאנשים גדלים עם הזמן...
ויבואו
הנערים המרגלים...
מה קורה כאן?!
[כתב: משה קריספין cm1505 @ bezeqint.net ]
ויבואו הנערים - נער עינינו לא רק אדם צעיר, כי אם גם משרת, עבד וכל מי שכפוף לגדול ממנו. (דעת מקרא)וגם יהושע כונה "נער" על שם שהיה "משרת משה" (שמות לג יא)
ורד"ק כותב: כל משרת יקרא נער ואפילו יהיה זקן כמו יהושע בן נון נער ואלו האנשים המרגלים היו נערי יהושע או נערי אחד מגדולי ישראל:
והמלבי"ם מפרש: באו כנערים בזריזות וקיימו כפי שבועתם: וכך גם רש"י: ויבואו הנערים המרגלים - כאן היו צריכים זירוז ונעשו כנערים זריזים ובלילה הראשון היו כמלאכים ששמרו עצמן מן העבירה עם רחב הזונה לכך נקראו שם מלאכים ולכך נקראו אנשים מלאכים נערים:
בפ' יז כתוב "אשר שלחנו" לכן הם קרויים שם "מלאכים".
בפסוק כב נאמר: "המרגלים את הארץ" לכן קראם "אנשים".
וכאן נאמר בהם "מרגלים" בלבד לכן קראם "נערים". (דעת מקרא)
[כתב: משה קריספין cm1505 @ bezeqint.net ]
ויבואו הנערים - נער הכוונה למי שכפוף לגדול ממנו, ויהושע כונה – נער – על שם שהיה "משרת משה".
כמו שכתוב:
וּמְשָׁרְתוֹ יְהוֹשֻׁעַ בִּן-נוּן נַעַר, לֹא יָמִישׁ מִתּוֹךְ הָאֹהֶל. (שמות לג יא)
ומפרש המלבי"ם: המרגלים ששלח משה היו עפ"י שאלת העם כמ"ש: ותקרבון אלי כלכם ותאמרו נשלחה אנשים לפנינו.
אבל פה שלח יהושע מדעת עצמו ולא מדעת העם.
- שנאמר וישלח יהושע.
ממשיך המלבי"ם: שלחם חרש – רצה לומר בשתיקה שאיש לא ידע בדבר רק הוא לבדו.
מאחר ששלח אותם בחשאי, ללא ידיעת העם,
סביר להניח שבחר מנעריו שלו, אנשים אשר בטח בהם.
כפי שכותב רד"ק: כל משרת יקרא נער ואפילו יהיה זקן כמו יהושע בן נון ואלו האנשים המרגלים היו נערי יהושע.
ומאחר שהיו נעריו של יהושע,
אפשר להניח שהיו גם חיילים – אנשי צבא.
מאחר ש"נערים" מופיע גם במשמעות של חיילים.
כמו שכתוב בבראשית יד כד:
בִּלְעָדַי, רַק אֲשֶׁר אָכְלוּ הַנְּעָרִים, וְחֵלֶק הָאֲנָשִׁים, אֲשֶׁר הָלְכוּ אִתִּי: עָנֵר אֶשְׁכֹּל וּמַמְרֵא, הֵם יִקְחוּ חֶלְקָם.
לכן נמצא,
שהמרגלים אשר שלח יהושע היו אנשי צבא – חיילים, ממשרתיו שלו, מאלה שבטח בהם, מאחר ששלחם בחשאי.
כמו כן יודעים אנו שלא שלח חיילים צעירים,
אלא אנשים מבוגרים יותר, בעלי נסיון,
ולכן קראם גם אנשים,
כמו שכתוב:
וַיִּשְׁלַח יְהוֹשֻׁעַ-בִּן-נוּן מִן-הַשִּׁטִּים שְׁנַיִם-אֲנָשִׁים מְרַגְּלִים, חֶרֶשׁ לֵאמֹר,
ובנוסף הם נקראים מלאכים, ששליחים נקראים מלאכים, כמו שכתוב ביעקב:
וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו, אֶל-עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר, שְׂדֵה אֱדוֹם.
וכן גם כאן, בפסוק יז כתוב:
אֶת-הַמַּלְאָכִים אֲשֶׁר שָׁלָחְנוּ. לכן הם קרויים שם "מלאכים". ועוד נאמר: כִּי הֶחְבִּיאָה אֶת-הַמַּלְאָכִים, אֲשֶׁר-שָׁלַח יְהוֹשֻׁעַ לְרַגֵּל אֶת-יְרִיחוֹ.
והכנוי מלאכים מרמז לא רק על שליחים, אלא על כך שהיו גם צדיקים,
וכך מפרש גם רש"י:
ויבואו הנערים המרגלים - כאן היו צריכים זירוז ונעשו כנערים זריזים ובלילה הראשון היו כמלאכים ששמרו עצמן מן העבירה עם רחב הזונה לכך נקראו שם מלאכים ולכך נקראו אנשים מלאכים נערים:
והמלבי"ם מוסיף:
באו כנערים בזריזות וקיימו כפי שבועתם:
אם נסכם,
נמצא שהמרגלים ששלח יהושע, היו ממשרתיו שלו,
אנשים מבוגרים שומרי סוד, מאחר ששלחם בחשאי,
בעלי נסיון צבאי – מאחר שהיו חיילים,
אנשים צדיקים שלכך נקראו מלאכים,
שעמדו בפתוי אצל רחב הזונה,
ולא פנו לזנונים.
וקיימו בזריזות את שבועתם ליהושע.
מבוסס על פירושם,
של רש"י, מלבי"ם, רד"ק, ודעת מקרא.