קוד: לא חרץ לבני ישראל לאיש את לשונו בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: אראל
אל: מכתב
ביהושע י כתוב: "
": זה נאמר אחרי דברי יהושע "שמש בגבעון דום...". מבחינה דקדוקית יש שתי אפשרויות לתרגם את הפסוק (ע' במפרשים):
לא חרץ לבני ישראל לאיש את לשונו
משפט דומה (שמות יא): "
" נזכר בדברי משה לפרעה אחרי מכת החושך ולפני מכת הבכורות. לפי המפרשים, הביטוי "ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו, למען תדעון אשר יפלה ה' בין מצרים ובין ישראל
" מראה על פחד: כל הכלבים \ כל הגויים פחדו מישראל ולכן לא העיזו אפילו לדבר עליהם דברים רעים, לא העיזו אפילו להוציא להם לשון... כדי להבין יותר את הגורמים לפחד הזה, נתבונן בנקודות הדמיון בין המקרים האלה:
לא חרץ... לשונו
רוב המרצים לתנ"ך, וגם רוב הכותבים ב'מגדים', מסתפקים במציאת
הדמיון שיש בין ביטויים. אבל לענ"ד חשוב לא פחות גם למצוא את
ההבדלים בין הביטויים, ולמצוא את המשמעות של כל הבדל. במקרה שלנו יש הבדל ברור: הביטוי מספר שמות אומר "
" והביטוי מספר יהושע אומר "ולכל בני ישראל לא יחרץ
כלב לשונו
". מצאתי שני הסברים אפשריים להבדל הזה:
לא חרץ לבני ישראל
לאיש את לשונו
" הכוונה כמו "לא חרץ, לבני ישראל, איש"): הניסים שנזכרו בספר שמות היו יותר גדולים: בספר שמות היתה "אש מתלקחת בתוך הברד" ובספר יהושע היה רק ברד בלי אש; בספר שמות היה חושך שלושה ימים רצופים ובספר יהושע השמש עמד רק "לא חרץ לבני ישראל לאיש
" אחד. לכן בספר שמות כל היצורים הרגישו את הנס – אפילו הכלבים; אבל בספר יהושע רק האנשים הרגישו את הנס (דרך אגב: הפירוש הזה מתרץ את הקושיה שהקשה הרלב"ג – איך זה שיהושע עשה נס גדול יותר מהניסים של משה? לפי הפירוש הזה אין קושיה, כי הנס שעשה משה במכת החושך היה גדול יותר מהנס שעשה יהושע).כיום תמים
" הכוונה כמו "לא חרץ לאיש מבני ישראל"): בספר שמות בנ"י היו במצרים, שקועים במ"ט שערי טומאה (ע' יחזקאל כ), ולא היו להם שום זכויות; הזכויות שלהם נבעו רק מהכלל – רק מזה שהם "בני ישראל". לכן בספר שמות "לא חרץ לבני ישראל לאיש
" (רק לכלל, לא לפרטים). אבל בספר יהושע הרמה של בנ"י היתה הרבה יותר גבוהה – כל אחד מהם היה ראוי לנס, ולכן "ול כל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו
" – אפילו לאיש אחד מהם.לא חרץ לבני ישראל ל איש את לשונו