קוד: רצונו של מקום בתנ"ך
סוג: פירוש
מאת: משה הר נוי
אל:
הגמרא במסכת יומא מתקשה בהבנת שני פסוקים המופיעים בהפטרת פרשת במדבר:
והיה מספר בני ישראל כחול היםוכתיב
אשר לא ימד ולא יספר! לא קשיא: כאן - בזמן שישראל עושין רצונו של מקום, כאן - בזמן שאין עושין רצונו של מקום.
שואל הרבי מפיטסבורג בספרו " צדקת יוסף ": לכאורה, מסקנת הגמרא צריכה להיות הפוכה. הפסוק הראשון, האומר שאפשר לספור את בני ישראל, צריך להיות מכוון כנגד: "בזמן שאין עושין רצונו של מקום ", ואילו הפסוק שאומר שלא תהיה כל אפשרות לספור את בני ישראל אמור להיות מכוון כנגד: "בזמן שישראל עושין רצונו של מקום ". מדוע אם כן החליפה הגמרא את סדר הדברים?
והשיב
הרבי כי למרות ההבנה הראשונית שלנו,
דווקא
"
אין
עושין רצונו של מקום
"
עולה
בדרגתו על
"
עושין
רצונו של מקום
".
כשבני ישראל אינם מעוניינים במצוות מבחינתם, אלא מקיימים אותן רק כי כך ה' תבע מהם הרי הם בגדר " עושין (בגלל) רצונו של מקום ", ואז דרגתם נמוכה יחסית. אך כאשר הם עושים את המצוות מתוך הכרתם הפנימית דרגתם גבוהה ביותר, ואז הם בבחינת " אשר לא ימד ולא יספר ".