קוד: אספסוף= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: הרב אילן חיים פור
אל: אוצר ההפכים
1.ערב רב
2.חכמי ישראל
בשם 'אספסף' נקראו הערב רב על שנאספו אל ישראל ביציאת מצרים, כפי שנמצא בכתוב: "וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה
" (במדבר יא4), ופירש רש"י: "והאספסף - אלו ערב רב שנאספו אליהם בצאתם ממצרים
".
זאת לעומת דברי רש"י על הפסוק: "וְאַף אֱלֹהִים עָלָה בָהֶם וַיַּהֲרֹג בְּמִשְׁמַנֵּיהֶם וּבַחוּרֵי יִשְׂרָאֵל הִכְרִיעַ
" (תהלים עח31), וזה לשון רש"י: "ובחורי ישראל - נבחרים שבהם, והאספסוף הם הזקנים שנאמר בהם אספה לי
". במקום זה ביאר רש"י ש'אספסף' הם זקני ישראל שנאספו על ידי משה.
הסתירה בדברי רש"י הובאה בספר משיבת נפש: "פירש"י ערב רב (בספר במדבר יא). ובתהילים (מזמור עח) משכיל לאסף, פירש האספסוף הם הזקינים על מה שנאמר אספה לי שבעים איש. ומקרא משמע כן שאמר שם ובחורי ישראל הנבחרים שבהם
".
הדבר המשותף בין זקני ישראל והערב רב הוא ששתי הקבוצות נמצאות בקצות העם. אולם, בעוד הזקנים עומדים בראש העם ובהנהגתו, הרי שהערב רב נספחו לישראל כספחת.
על הקרבה בין קצוות העם מצאנו: "וַיְהִי הָעָם כְּמִתְאֹנְנִים רַע בְּאָזְנֵי ה' וַיִּשְׁמַע ה' וַיִּחַר אַפּוֹ וַתִּבְעַר בָּם אֵשׁ ה' וַתֹּאכַל בִּקְצֵה הַמַּחֲנֶה
" (במדבר יא1), והובא במדרש: "אי אתה יודע במי נגעה האש תחלה הרי הוא אומר ותאכל בקצה המחנה, יש אומרים אלו הגרים הנתונים בקצה המחנה. ר' שמעון בן מנסיא אומר ותאכל בקצה המחנה, במוקצים שבהם בגדולים שבהם. וכן הוא אומר וישימו העם אותו עליהם לראש ולקצין (שופטים יא, יא)
" (ספרי בהעלותך פה).
כשם שאפשר שבסיבת הערב רב יחטאו ישראל, כך אם יעלימו ראשי העם ודייניו את עיניהם ממעשיהם של ישראל, הרי הקולר תלוי בצוארם. כמו שנאמר: "הָבוּ לָכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים וּנְבֹנִים וִידֻעִים לְשִׁבְטֵיכֶם וַאֲשִׂימֵם בְּרָאשֵׁיכֶם
" (דברים א13), ופירש רש"י: "ואשמם - חסר יו"ד, למד שאשמותיהם של ישראל תלויות בראשי דייניהם, שהיה להם למחות ולכוון אותם לדרך הישרה
".