ויתעבר
1.כעס
2.גדולה וכבוד
בביאור הכתוב "וַיִּתְעַבֵּר ה' בִּי לְמַעַנְכֶם
" (דברים ג26) מצאנו מספר ביאורים, כפי שכתב רבינו בחיי: "ויתעבר ה' בי למענכם:
- על דרך הפשט: נתמלא עלי עברה בשביל תלונותיכם, וכן הזכיר בסמוך: (דברים ד, כא) 'וה' התאנף בי על דבריכם', והוא שכתוב: (תהילים קו, לב) 'וירע למשה בעבורם'.
- ועל דרך המדרש: ויתעבר ה' בי. זהו שכתוב: (שמות לד, ו) 'ויעבור ה' על פניו', כלומר אותה שעה כשנתן לי גדולה בשבילכם והעביר כבודו לפני בסיני התחננתי לפניו על זאת ולא שמע אלי.
- ועל דרך הקבלה: ויתעבר ה' בי, ירמוז לסוד העבור,... וידוע כי לשון "סוד העבור" מלשון עברה, כי סוד הגלגול בענין היצירה מדה מתנהגת בעוה"ז במדת הדין, והוא סוד: (שמות לד, ז) "פוקד עון אבות", וכבר רמזתיו שם, וזהו שאמרו רז"ל בברכות: (כט ע"ב) אפילו בשעה שאתה מלא עליהם עברה כאשה עוברה יהיו צרכיהם לפניך".
לאמר:
- לפי פשוטו של מקרא, נתמלא ה' על משה כעס בגלל תלונותיהם של ישראל. דבר המתבאר יותר בדרך הקבלה, ולכן המילים 'אשה עוברה' נגזרות מהמילה 'עברה' המציינת את מידת הדין.
- ואילו לדברי המדרש, הוא מלשון גדולה וכבוד, שהעביר ה' כבודו לפני משה בסיני.
- ר' יוסף קארו בספרו 'מגיד מישרים' (פרשת ואתחנן) עמד גם הוא על תכונה זו של המילה 'ויתעבר', וכתב: "האי ויתעבר הוא כמו תשרש כמו ודשנו את המזבח". כלומר, מילה זו מתנהגת בדומה למילים הקלאסיות המציינות, בדברי המפרשים, הפכים בלשון הקודש.