קוד: מלך יהודה יעלה בדרגה בתנ"ך
סוג: תוכן2
מאת: הרב אליהו מאלי
אל:
מרגע שקיבלו על עצמם לבנות בכל ליבם ונפשם משתנה יחס ד' אליהם, וחגי מנבא להם את נבואתו האחרונה (חגי ב 20-23): "(כ) וַיְהִי דְבַר ד’ שֵׁנִית אֶל חַגַּי בְּעֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה לַחֹדֶשׁ לֵאמֹר: (כא) אֱמֹר אֶל זְרֻבָּבֶל פַּחַת יְהוּדָה לֵאמֹר אֲנִי מַרְעִישׁ אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ: (כב) וְהָפַכְתִּי כִּסֵּא מַמְלָכוֹת וְהִשְׁמַדְתִּי חֹזֶק מַמְלְכוֹת הַגּוֹיִם וְהָפַכְתִּי מֶרְכָּבָה וְרֹכְבֶיהָ וְיָרְדוּ סוּסִים וְרֹכְבֵיהֶם אִישׁ בְּחֶרֶב אָחִיו: (כג) בַּיּוֹם הַהוּא נְאֻם ד’ צְבָאוֹת אֶקָּחֲךָ זְרֻבָּבֶל בֶּן שְׁאַלְתִּיאֵל עַבְדִּי נְאֻם ד’ וְשַׂמְתִּיךָ כַּחוֹתָם כִּי בְךָ בָחַרְתִּי נְאֻם ד’ צְבָאוֹת
".
השינוי הנדרש מחייב שידוד מערכות כללי. ישראל בעת הזאת הם פחווה קטנה של האימפריה הפרסית. לקיחת זרובבל ממצבו העכשוי והעלאתו למדריגה של: "ושמתיך כחותם ", משמעותו יציאה מגדר של וואסל למלך עצמאי.
החותם נמצא על אצבעו של המלך. אין לו אדון אחר. לזרובבל יש אדון מלבד הקב"ה, מלך פרס. על כן נדרשת כאן "הרעשת שמים וארץ". רעידת אדמה זו, משמעה התפוררות השלטון של הממלכה השולטת.
אומר הרמב"ם: "כי כשהגיד על נתיצת עם או אבדן אומה גדולה, יספרהו בלשון, שהכוכבים נפלו, והשמים אבדו ורגזו, והשמש קדרה, והארץ חרבה ורעשה, והרבה מכיוצא באלו ההשאלות - וזה כמו שיאמר אצל הערב למי שימצאהו פגע גדול, "נהפכו שמיו על ארצו". וכן כשיספר בהתחדש הצלחת אומה, יכנהו בתוספת אור השמש והירח והתחדש שמים והתחדש ארץ וכיוצא בזה
" (מורה נבוכים ב כט).
כך מתפרש אף ההמשך "והשמדתי חוזק ממלכות והפכתי מרכבה ויושביה
". מרכבה הוא שם קיבוצי. כמו "ויהי לי שור וחמור…
". אם כן הכוונה כאן להשמדה של כל חיל המרכבות של המלך השולט בעת הזאת.
מתוך כך מתאפשרת המהפכה במצבו של עם ישראל ובראשו זרובבל, "כי בך בחרתי נאם ד' צבאות
".