קוד: המקומות שמהם ביקש בלק לקלל את ישראל בתנ"ך
סוג: כלל_אזור
מאת: ע"פ רש"ר הירש
אל: פירושים וסימנים 2
בפרשה זו נזכרים שלושה מקומות שאליהם לקח בלק את בלעם כדי שיקלל את ישראל:
במות-בעל.
שדה-צופים, ראש-הפסגה
ראש-הפעור, הנשקף-על-פני-הישימון
.
למה הוא לקח אותו דווקא למקומות האלה? מה מיוחד בהם?
מלבי"ם שם לב, שיש פסוק אחד בתורה שבו נזכרים כל שלושת המקומות האלה (במדבר כא20): "ומבמות - הגיא אשר בשדה מואב -
ראש-הפסגה;ונשקפה-על-פני-הישימון
"; אבל לא זה נושא המאמר שלנו (לפרטים ע' פירוש מלבי"ם שם).
במאמר זה ננסה לענות על שאלה נוספת: למה בכלל בלק מנסה לקלל את ישראל 3 פעמים? הרי אחרי הפעם הראשונה הוא כבר יכל להבין שה' לא רוצה לקלל את ישראל, ולוותר על כל העניין!
לדעתי ההסבר לזה הוא, שבכל פעם בלק רוצה לקלל את ישראל בתחום אחר.
" מה הטעם לספור את עם-ישראל? הכוח שלהם הוא לא בתחום החמרי: "מי מנה עפר יעקב ומספר את רובע ישראל?
": כי אפילו כשהם מתים בגופם -- הם מאושרים בנשמתם...תמות נפשי מות-ישרים ותהי אחריתי כמוהו
": הכוח שלהם הוא גם לא בתחום ה'טכנולוגי' וה'מדעי'. "כי לא קסם ביעקב ולא נחש בישראל
": ה' מגלה לבני-ישראל את התכניות שלו מייד (כעת), ואין להם צורך בניחושים ובקסמים.כעת ייאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל
". למרבה אכזבתו, הוא לא מצליח למצוא בהם שום פגם: "וישת אל המדבר פניו
": בלעם רואה איך שבנ"י שוכנים במדבר בצורה מסודרת: כל שבט יושב במקום שלו, והם שומרים על הייחוס ועל טהרת-המשפחה. הוא מצליח גם לראות איך את האהלים של בנ"י, שבנויים בצורה צנועה – כך שאף-אחד לא יוכל להציץ לשכנה שלו כשהיא מתקלחת... זה מאד מרשים אותו, והוא אומר: "ויישא בלעם את עיניו, וירא את ישראל שוכן לשבטיו
". גם בהמשך דבריו מודגש יסוד המים, שמסמל טהרה: "מה טובו אהליך יעקב, משכנותיך ישראל!
"כנחלים נטיו, כגנות עלי נהר, כאהלים נטע ה', כארזים עלי מים, יזל מים מדליו, וזרעו על מים רבים...
ועכשיו נחזור למקומות. לדעתי, בכל פעם בלק לקח את בלעם למקום שמתאים לתוכן של הקללה שהוא רצה שיקלל:
הוא מקום שמקודש לאליל בעל, שהיה 'אחראי' (ע"פ אמונת עובדי-האלילים באותו זמן) על הגשם ועל הפריון. בלק מקווה שהבעל 'יעזור' לבלעם לקלל את ישראל במניעת-הפריון, כדי שיתמעטו.במות-בעל
אמנם לא מקודש (עד כמה שידוע לי) לשום אליל, אבל השם שלו רומז לראייה למרחוק. בפרשה שלנו 'צפייה' היא גם סמל לראייה בתחום הרוחני – מדע וידע ('צופה' בתנ"ך היא מילה נרדפת לנביא – אדם שרוחו רואה רחוק, אדם שיודע דברים שאחרים לא יודעים). בלק מקווה שבמקום זה בלעם יצליח לקלל את ישראל בחוסר-ראייה – כלומר שלא יהיו להם ניחושים וקסמים.שדה-צופים
מקודש לאליל בעל-פעור, שהיה 'אחראי' לזימה ולפריצות מינית (ע' במדבר כה). בלק מקווה שבמקום זה בלעם יצליח לקלל את ישראל בפריצות.ראש-הפעור
בסופו של דבר ה' הפך את כל הקללות האלה לברכות, כמו שכתוב (דברים כג):
"
".
ויהפוך ה' א-להיך לך את הקללה לברכה, כי אהבך ה' א-להיך
כן יהיה עמנו תמיד.