קוד: ביאור:בראשית ד14 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
בראשית ד14: "הֵן גֵּרַשְׁתָּ אֹתִי הַיּוֹם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, וּמִפָּנֶיךָ אֶסָּתֵר; וְהָיִיתִי נָע וָנָד בָּאָרֶץ, וְהָיָה כָל מֹצְאִי יַהַרְגֵנִי!
"
ממי בדיוק פחד קין? כמה אפשרויות:
1. מבני אדם. אמנם באותו זמן לא היו בני אדם נוספים, אבל קין ידע שמתישהו יוולדו לאדם ולחוה ילדים נוספים, וייתכן שהם ירצו לנקום את דם אחיהם.
וחז"ל דרשו מהמילה את בפסוק
בראשית ד2: "וַתֹּסֶף לָלֶדֶת
אֶת אָחִיו
אֶת הָבֶל...
" שעם הבל נולדו שתי אחיות תאומות, וייתכן שגם הן ירצו לנקום את דמי אחיהן.
2.
מבעלי החיים. כשה' ברא את האדם בצלמו, ונתן לו שלטון על כל בעלי החיים, כמו שנאמר ב
בראשית א28: "וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים 'פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ, וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ'
", כל
החיות פחדו ממנו ולא העזו לפגוע בו. עכשיו, ה' גירש את קין מעל פניו והסתיר את פניו ממנו - "ומפניך אסתר
", ולכן
הוא חשש שכל חיה שתפגע בו תוכל להרוג אותו - "כל מוצאי יהרגני
". ולכן בפסוק הבא ה' שם לקין
אות, שיפחיד את בעלי החיים האחרים וירתיע אותם מפגוע בו (אזרחי,
ישיבת הגולשים).
וחז"ל פירשו, שהדבר נכון לגבי כל אדם שה' גזר את דינו לחובה כמו את קין: "כיון שהגיע קיצו של אדם - הכל מושלים בו (להמיתו, אפילו זבוב אפילו יתוש)
" (רבי אלכסנדרי אמר רבי חייא בר אבא, ואמרי לה ארבי יהושע בן לוי; בבלי נדרים מא א).
3. מה'. מצד אחד ה' גירש את קין מעל פניו; מצד שני קין יודע שאי אפשר לברוח ולהיסתר מפני ה', כמו שמתאר המשורר ב
תהלים קלט7: "אָנָה אֵלֵךְ מֵרוּחֶךָ? וְאָנָה
מִפָּנֶיךָ אֶבְרָח?!...
". קין צריך לעשות את הבלתי אפשרי, והוא פוחד שהחוויה הנפשית הזאת תהרוג אותו. זו, אולי, כוונת המתרגמים לארמית, שתרגמו את המילים "ומפניך אסתר
" בלשון שלילה ותמיהה: "ומן קודמך לית אפשר לאיטמרא
" (אונקלוס), "מִן קָדָמָךְ הַאֶפְשַׁר דְאִיטְמַר?!
" (יונתן).
נע ונד", אבל בהמשך מסופר שהוא ישב בארץ "
נוד" - בלי "נע". מכאן דרשו חז"ל: "
גלות מכפרת עון מחצה" (רבי יהודה בריה דרבי חייא, בבלי סנהדרין לז ב).