קוד: ביאור:בראשית מא32 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
בראשית מא32: "וְעַל הִשָּׁנוֹת הַחֲלוֹם אֶל פַּרְעֹה פַּעֲמָיִם - כִּי נָכוֹן הַדָּבָר מֵעִם הָאֱלֹהִים, וּמְמַהֵר הָאֱלֹהִים לַעֲשֹׂתוֹ
".
ב. שמעתי מקרובת משפחתי, חיה לבית וייספיש: אבי סבה היה רב באירופה, והיו לו חמישה בנים שגם הם היו רבנים, ונקראו "חמשת הארזים". שניים מהם מתו בצעירותם. אחד משלושת הנותרים חלם חלום, שבו אביו בא אליו ומצוה עליו לעלות לארץ ישראל. הוא הלך לעירו של אחיו הגדול כדי להיפרד ממנו, ומצא את אחיו השלישי, שגם הוא בא להיפרד, ומאותה סיבה בדיוק - גם הוא חלם באותו לילה את אותו חלום! כשנכנסו שניהם לבית הכנסת, מצאו שם את האח הגדול עומד ונואם נאום פרידה לפני הקהילה - התברר שגם הוא חלם בלילה את אותו חלום! הם נהגו על-פי הפסוק שלנו, מיהרו ועלו יחד לארץ.
המאמר מסתמך על דברי חז"ל: "אמר רבי יוחנן: שלשה חלומות מתקיימין: חלום של שחרית, וחלום שחלם לו חבירו, וחלום שנפתר בתוך חלום; ויש אומר אף חלום שנשנה, שנאמר
ועל השנות החלום...
" (בבלי ברכות נה:).
"קשה, הרי חלומותיו של יוסף גם-כן נשנו פעמיים... ולא נתגשמו
אלא לאחר זמן רב (עשרים ושתים שנה עברו מאז שחלם יוסף שישתחוו לו, עד שבא
יעקב למצרים והשתחוה ליוסף)! מתרץ החזקוני, שחלומו של פרעה חזר על עצמו
פעמיים בלילה אחד, מה שאין כן חלומותיו של יוסף היו בכמה לילות.
" (לימוד יומי לפרשת מקץ).
"טעם
השנות החלום
- שנשנה שני פעמים בלילה אחד, כי היה אפשר שיראה בחלום אחד הפרות והשבלים
להודיעו כי אין חריש וקציר, ועשה ממנו שני חלומות באים זה אחר זה בלילה
אחד, ואין דרך החולמים כן, להודיעו כי הדבר מזומן, וממהר האלהים לעשותו.
וזה טעם
פעמים - כי לא נשנה בפעם אחת. ורבי אברהם מפרש, כי
השנות החלום בפרות ובשבלים לעד כי הדבר
נכון וקיים, אבל בעבור כי היה
פעמים בלילה אחד, לעד כי ממהר האלהים לעשותו. ואם כן, נאמר שהיה די בשבלים, כי הוא המודיע הרעב.
" (
רמב"ן)