קוד: רחל - מתה בדרך תשובה בתנ"ך
סוג: כלל_דמות
מאת: הרב יוני גרוסמן [סיכמה: פרידה נובוגרודסקי]
אל:
תגובה ל: רחל שנכתבה ב23:57:54 17.01.2005
<קול ברמה נשמע נהי בכי תמרורים
"). מה כל כך מיוחד ברחל? גונבת את התרפים באה בטרוניה בבקשה לבנים. קבורה על אם הדרך, אם כן מה כ"כ מיוחד בה?
נעמוד על דמותה מפשוטו של מקרא.
חלק א' - הנישואין והילדים
מפגש ראשון: בראשית כ"ט. מתחילה להתפתח שיחה בין יעקב לרועים. מעיד על מקומה של רחל. מה טיבה של אריכות בשיחה של יעקב והרועים? לתיאור החברה והתרבות בה חיה רחל. "ראש קטן", יושבים מחכים לא מתעניינים בשיחה, עונים ישר ולענין מה שצריך, ישר לשאלה לא מתעניינים ולא כלום. תגובתו של יעקב מפתיעה, מעשיו מפתיעים. גולל אבן כבדה (בוודאי עבור אדם אחד), השקאה מהירה של הצאן ובייחוד הנשיקה לרחל. רק לאחר מכן מוזכר יופייה של רחל (י"ז). פחות חשובים להבנת האירוע כי אחרת זה היה מוזכר לפני כן. התשובה כנראה טמונה בביטוי "לבן אחי אימו
" החוזר שלוש פעמים בפס י'. רחל מזכירה לו את רבקה, האחראית לבריחתו הטרגית. אולי כאן מתחילה הבעיה. האם באמת הן דומות? חיצונית ייתכן, פנימית -?. רבקה נראית באופן יותר מרשים (פרק כ"ד) מאשר רחל. רבקה יותר דומיננטית מאשר רחל, אשר פאסיבית ולא עושה שום דבר. הבולט הוא שרבקה רצה לאימא, רחל רצה לאביה. הקשר בין רחל ללבן. ההתמודדות הראשונה בה אנו מוצאים את רחל מדברת ומגיבה הוא בתחילת פרק ל'. פרק כ"ה/כ"א: יצחק מתפלל וכשהחל מצב ההריון פונה רבקה לדרוש את ה'. "ותקנא רחל באחותה
" – תכונה מאוד לא חיובית ובמיוחד לאור המדרש (בר"ר פרשה מ"ה).
רחל פונה ליעקב ואומרת שני דברים:
*
הבה לי בנים
*
ואם אין מתה אנכי
.
וכי כוחו של יעקב להביא לה בנים? וכי יעקב אשם שאין לה בנים?
ילקוט מעין גנים
: היא מתה בדרך בגלל שהשוותה את כוחו של יעקב לקב"ה.
רד"ק
: בגלל שביקשה שלא כהוגן, שהיתה צריכה לבקש שיתפלל בעבורה ולכן יעקב כעס עליה.
עקדת יצחק
: שני שמות לאישה: *אישה *חוה. לאישה יש שני תפקידים: *חוה - אם כל חי, תולדה. *אישה - התפתחות רוחנית. ולכן יעקב כועס כי זה שתפקיד אחד כרגע אינו מתקיים זה לא אומר שאת צריכה למות.
"אשר מנע
" – לך אין ילדים ואילו לי כבר יש אז מה אני אשם. הקב"ה אומר ליעקב: כך מענים את המסכנות?! יעקב בהלם מהדברים של רחל, ויעקב מגיב איך שהוא מגיב למרות שלא צריך להגיב כך לאישה מסכנה. רחל מנסה למצוא פתרון לבעיה, לא מבינה את הרמז, תפילה לה'. רחל מציעה את בלהה כפתרון. מזכיר את שרה עם הגר. פרק ט"ז/ב': "
ממך
פרי בטןהנה נא עצרני ה' מלדת בא נא אל שפחתי אולי אבנה ממנה
". מכירה שהכל מה', נא פעמיים, אולי (לא מחייב). רחל: "הנה נא אמתי בלהה בוא אליה ותלד אל ברכי ואבנה גם אנכי ממנה
".
רד"ק
:
נסיון אימוץ מצורה מיוחדת בן שפחתי (כאילו ממני). אם זה כ"כ נכון שמחתה צריכה להיות שלמה. אבל שמחתה אינה שלמה כמו שרה ולאה.
ספורנו
: פסיכולוגית, שיראה ה' ובסופו של דבר תיפקד. נסיון טבעי להיפקד. רחל עדיין לא מבינה כי הכל מה'. נראה טוב ויפה, הנה ה' נתן לה בן. האם באמת דן אותה אלוקים ושמע בקולה? לא, כשה' שומע בקול מישהו זה כתוב. וכשאומרים ללא שנכתב, זה אומר דרשני. מה פירוש "שמע בקולי
", ה' בד"כ שומע
ל קול אדם (או אל), ולשמוע בקול זה ציות ("כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה
" – ציות). רחל היחידה שאומרת כי ה' מציית לה.
שמות בני לאה – הודיה לה'. רחל – "נפתולי אלוקים נפתלתי עם אחותי
".
רחל מנסה נסיון טבעי שני – סיפור הדודאים. רחל עושה כנ"ל עם זלפה. מדוע הדודאים כ"כ חשובים? רד"ק: לפי דברי ההמון – סגולה טבעית להגברת הפריון. כי גם לאה עמדה מלדת. רחל רוצה אף היא את התרופה לפריון. "לא רק שאת האישה האהובה, גם תקחי את יתרוני לבנים?!". בסופו של דבר לאה נפקדה בגלל התפילה ("וישמע אלוקים אל לאה
") ולא בגלל הדודאים.
גם עשו בא מן השדה. עשו אהוב על יצחק ויעקב קצת פחות אהוב. האהוב מוצא אצל הפחות אהוב משהו חשוב (נזיד עדשים, דודאים).
רש"י
: בגלל שזלזלה במשכבי צדיק לא נפקדה עימו.
עקדת יצחק
: *לא תיווכה בין יעקב ללאה *הטילה את ההשתדלות על יעקב.
יעקב רמז לה כי היא צריכה להתפלל להקב"ה. בסופו של דבר רחל הבינה מה היא צריכה לעשות. "ויזכר אלוקים את רחל
". לא קל להשתחרר מהתרבות המקומית ובסופו של דבר זה הצליח. כאן באמת ה' שומע
אליה
, "יסף
". רק לאחר יוסף, יעקב מבקש מלבן ללכת לא"י. רק כאשר רחל יולדת, יעקב מבין שהשתחררה מתפיסתה, משורש בית אביה. מהפך רוחני, ואפשר כעת לחזור הביתה, עכשיו באמת רחל ורבקה דומות. כאשר יעקב קורא להן לשדה, אזי רחל ולאה מבינות מה לבן עשה להן, זוהי חלק מההתנתקות. רחל עברה מרחק ארוך.
ה'
לי בן אחר
חלק ב' - התרפים
גניבת התרפים חרצו את גורלה של רחל. "עם אשר תמצא את אלהיך לא יחיה
":
תנחומא
: באותה שעה נגזרה על רחל מיתה (ויצא י"ב). התרפים הם כלי לגילוי עתידות. "
כִּי עָמַד מֶלֶךְ בָּבֶל אֶל אֵם הַדֶּרֶךְ בְּרֹאשׁ שְׁנֵי הַדְּרָכִים לִקְסָם קָסֶם קִלְקַל בַּחִצִּים שָׁאַל בַּתְּרָפִים רָאָה בַּכָּבֵד
" (יחזקאל כ"א/ כ"ו). וכן שמואל לשאול בהרג אגג. "כִּי הַתְּרָפִים דִּבְּרוּ אָוֶן וְהַקּוֹסְמִים חָזוּ שֶׁקֶר וַחֲלֹמוֹת הַשָּׁוְא יְדַבֵּרוּ הֶבֶל יְנַחֵמוּן עַל כֵּן נָסְעוּ כְמוֹ צֹאן יַעֲנוּ כִּי אֵין רֹעֶה
" (זכריה י"א/ב)
רש"י
: כדי להפריש מעבודה זרה.
אב"ע
: א"כ למה לקחה אותם איתה?
אברבנאל
: איך חשבה שבעת זקנה תצליח להרחיקו מע"ז, מקסימום הוא עושה תרפים חדשים. וגם מדוע התחייבה מיתה? גנבה כדי שלא יגלו עתידות על כך שברחו ולאן.
שד"ל, בר' ל"א 19
: האמינה שיש כוח ויכולים לבטל את מה שהקב"ה אמר ליעקב, מה הפחד שלה מהתרפים? גנבה כדי להשתמש. ע"ז רק לפי מחשבת השואל, חוזרת להשפעה מבית אביה.
מדרש לקח טוב: לבן נכנס פעמיים לאוהל רחל כי ידע שהיא משתמשת בתרפים. גם כאן הפנימה את המסר. פרק ל"ה/ ב':
"וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל בֵּיתוֹ וְאֶל כָּל אֲשֶׁר עִמּוֹ הָסִרוּ אֶת אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּתֹכְכֶם וְהִטַּהֲרוּ וְהַחֲלִיפוּ שִׂמְלֹתֵיכֶם
". הסירו- חסר י' שרק רחל חשודה מנשיו. פס ד':
שוב – תרפים. (מדרש שכל טוב בראשית ל"א/2,4)
חלק ג' – בן אוני
און – רשע. מבינה שמותה הוא בגלל התרפים. מכה על חטא שבלקיחת התרפים שזהו אוון. יעקב מבין שמותה של רחל הוא בגלל השבועה (ימין). ויכוח בן יעקב בין יעקב לרחל, מי אשם במותה של רחל. "ואני בבואי מפדן ארם מתה עלי רחל
" {מנין שרחל אהבה את יעקב – "מתה עלי רחל"}. למות על – למות בגלל.
יוסף מקבל שתי נחלות – מנשה ואפרים; יעקב מנסה לכפר בשתי הנחלות ליוסף. רחל משלימה את מהלך העקרות, עם מותה. בעת מותה מכירה באון. כל ימיה מנסה להשתחרר ומגיעה לזה מאוחר מדי בעת מותה. ודווקא בגלל זה מותה על אם הדרך.
"כֹּה אָמַר ה' קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע נְהִי בְּכִי תַמְרוּרִים רָחֵל מְבַכָּה עַל בָּנֶיהָ מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל בָּנֶיהָ כִּי אֵינֶנּוּ כֹּה אָמַר ה' מִנְעִי קוֹלֵךְ מִבֶּכִי וְעֵינַיִךְ מִדִּמְעָה כִּי יֵשׁ שָׂכָר לִפְעֻלָּתֵךְ נְאֻם ה' וְשָׁבוּ מֵאֶרֶץ אוֹיֵב
"
בנ"י צריכים לשמוע את קולה של האם שחטאה, "בֹּשְׁתִּי וְגַם
נִכְלַמְתִּי כִּי נָשָׂאתִי חֶרְפַּת נְעוּרָי". פסוקי התשובה הנ"ל כולם לקוחים מרחל.
גם אם אפשר לקלקל אפשר גם לתקן. שאול נתון באותו מלכוד. לך לקבר רחל שם תלמד עקרון תשובה.