קוד: ביאור:דברים כח25 בתנ"ך
סוג: מבנה1
מאת: אראל
אל: מגדים מא
נעיין כעת בקטע
שבפסוקים כח
- לד
.
הקטע הוא קטע אחד המסודר במבנה
כיאסטי
,
כפי שניתן לראות מהביטויים
החוזרים המודגשים בתחילתו ובסופו
:
תמהון-
לבב" -- ע' רש"ר הירש ; "
ואין מושיע" פעמיים , "
ואין לאל ידך").
משלושה נושאים אלה ניתן להסיק
שהקטע כולו עוסק בנושא מסויים
:
מראות לא הגיוניים
,
שיגרמו לבני ישראל להשתגע
ולהרגיש חסרי
- אונים
.
העיוורון הנזכר כאן אינו
עיוורון פיזי
( שהרי
"
עיניך
רואות
",
"
והיית
משוגע ממראה עיניך
"),
אלא עיוורון נפשי
:
כשאדם נמצא במצב לא
- הגיוני
--
הוא לא יודע איך להתנהג
,
ובכך משול לעיוור שאינו יכול
למצוא את דרכו
.
שבעת המקרים המתוארים באמצע
הקטע מתאימים להגדרה זו
:
הם מתארים מצבים שונים שבהם
עושקים
,
גוזלים ורוצצים את בני ישראל
,
לוקחים להם את פרי
- עמלם
ואת רכושם בניגוד לכל הגיון אנושי
,
והם חסרי
- אונים
ואינם מוצאים שום דרך להיוושע
.
למקרים המתוארים
באמצע הקטע יש עוד דבר משותף
:
כולם אופייניים למצב של מלחמה:
שורך טבוח לעיניך ולא תאכל ממנו...
צאנך נתונות לאויביך ואין לך מושיע" מתקיימות בימינו כפשוטן , כפי שמעידים חקלאים הגרים במושבים ליד הגבול עם הרשות הפלשתינית . גם הקללה "
חמורך גזול מלפניך ולא ישוב לך" מתקיימת בימינו , תחת ההנחה ש ' חמור ' הוא כלי - רכב ( כלי רכב רבים נגנבו והועברו לתחומי הרשות הפלשתינית , והם לא ישובו אל בעליהם ).] .
יתנך ה’ נגף לפני איביך--
בדרך אחד תצא אליו,
ובשבעה דרכים תנוס לפניו".
בקטע
כח
- לד נזכר
הביטוי
"
אויביך
",
שנזכר גם בקללה בפסוק כה
.
בקטע
כח
- לד נזכרו
עיוורון
,
שיגעון
ו
תימהון
.
שלוש מכות אלו נזכרו בהקשר של מלחמה
גם בעוד מקום – בקשר למלחמה שתהיה על
ירושלים באחרית הימים –ע'
זכריה י
" ב
ד
:
"
ביום
ההוא
,
נאום
ה
',
אכה
כל סוס בתמהון ורוכבו בשגעון
,
(
ועל
בית יהודה אפקח את עיניי
,)
וכול
סוס העמים אכה בעורון
.
" (ראו
שיגעון, עיוורוון, תמהון
)
בקטע הנ"ל מתוארים שבעה מקרים שבהם אויבי ישראל עושקים את ישראל ; ייתכן ששבעת המקרים האלה הם - הם שבעת הדרכים שבהם ינוסו בני ישראל לפני אויביהם ( הכוונה ל'דרך ' במשמעות של 'אופן' ולא במשמעות של 'שביל' ).
ע' עוד בפירוש אברבנאל .
בפסוקים כא-
כב
וכה-
לה
מתוארות קללות של מחלות
,
שאינן מקבילות לאף ברכה
.
העובדה שלמחלות אין הקבלה
בברכות היא הגיונית
,
כי אין טעם לפרט בברכות את כל
סוגי המחלות ש
לא יבואו על בני ישראל
אם יקיימו מצוות
.
גם בפרשת בחוקותי
( ויקרא כו
)
בקטע השלילי נזכרו מחלות
(
שחפת
,
קדחת
,
שדפון
,
ירקון
),
אך בקטע החיובי לא נזכרו שום
מחלות
. על-כן,
אין להתפלא על כך שבפרשת
הקללות מופיעות קללות שאינן מקבילות לאף
ברכה
.
אך עדיין יש להסביר את מיקומן
של קללות אלו בפרשה
.
כפי שהוסבר למעלה
,
שני הקטעים שבהן משולבות
הקללות שעוסקות במחלות
( פסוקים
כ
- כב
ופסוקים כה
- לה
)
מתארים מצב של מלחמה
,
והם עומדים בניגוד לשתי ברכות
המתייחסות למצב של מלחמה
.
ייתכן שגם תיאורי המחלות
( שאינם
מקבילים לאף ברכה
)
מתארים מלחמה –
מלחמה בין
ה
'
לבין בני ישראל
.
זאת ניתן לראות מהסגנון שבו
הן כתובות
:
בכולן נזכר פועל שאופייני
למלחמה
.
ברובן נזכר
"
יככה
ה
'
"
( ברוב תיאורי המלחמות בתנ"ך
נזכר שצד אחד
היכה את הצד השני
,
למשל
--
"
וירדפו
את פלשתים
ויכום עד מתחת לבית
-
כר
"
-- שמ
" א
ז
'
יא
,
ועוד הרבה
),
ובאחת מהן נזכר
"
ידבק
ה
'
בך
"
( הפועל
' הדביק
'
אופייני למלחמה
,
שבה צד אחד רודף אחרי הצד השני
ומדביק אותו
--
למשל
"
ויפנו
לפני איש ישראל אל דרך המדבר
,
והמלחמה
הדביקתהו
...
"
-- שופטים כ
'
מב
).
ובכן , בקטע זה , לא רק הגויים נלחמים בעם ישראל , כי אם גם ה' מצטרף אל הגויים , ונלחם בישראל על-ידי מחלות שונות .