קוד: מצוה לשמוח? בתנ"ך
סוג: כלל
מאת: דוד אקסלרוד
אל:
דברים כו 4-11:
(4) וְלָקַח הַכֹּהֵן הַטֶּנֶא מִיָּדֶךָ וְהִנִּיחוֹ לִפְנֵי מִזְבַּח ה' אֱלֹקֶיךָ:
(5) וְעָנִיתָ וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט וַיְהִי שָׁם לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב:
(6) וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים וַיְעַנּוּנוּ וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבֹדָה קָשָׁה:
(7) וַנִּצְעַק אֶל ה' אֱלֹקֵי אֲבֹתֵינוּ וַיִּשְׁמַע ה' אֶת קֹלֵנוּ וַיַּרְא אֶת עָנְיֵנוּ וְאֶת עֲמָלֵנוּ וְאֶת לַחֲצֵנוּ:
(8) וַיּוֹצִאֵנוּ ה' מִמִּצְרַיִם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה וּבְמֹרָא גָּדֹל וּבְאֹתוֹת וּבְמֹפְתִים:
(9) וַיְבִאֵנוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ:
(10) וְעַתָּה הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי ה' וְהִנַּחְתּוֹ לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ:
(11) וְשָׂמַחְתָּ בְכָל הַטּוֹב אֲשֶׁר נָתַן לְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ וּלְבֵיתֶךָ אַתָּה וְהַלֵּוִי וְהַגֵּר אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ:
האם "ושמחת" הוא ציווי או קביעת מציאות?
במלים
אחרות:
מה זה משנה?
- על-פי האפשרות הראשונה, משמעות הדברים היא "עליך לשמוח כחלק מהעבודה אשר צוויתי אתך", וההשלכות הן:
מכאן: עיסוקו של אדם בפעילות מזה הסוג, אפילו זמן ממושך, דבר משובח הוא, חלק הוא מעבודת ה'.
כך בדיוק מרגישים חלק גדול מבני עמנו, הרגשה המאפשרת לאדם לעסוק בפעילות סרק ובו בזמן להיות מרוצה עד מאוד מעצמו.
רבים חללים הפילה ועצומים כל הרוגיה.
לא
ניסיתי לשכנע להיות עצוב, או לומר ששמחה זה רע. ללא ספק, יש אנשים שאף מוכרחים כמות
מה של ליצנות כדי לא להיכנס לדיכאון.
במקרה זה ליצנות מצידם תהיה מבחינת
"
ונשמרתם מאוד לנפשותיכם " והכרחית להם. התכוונתי לומר רק, שהליצנות גופה אינה מצווה.
יש מגמה לומר, שלהעביר חיים בשמחה היא עבודת
ה'. כתוצאה, אני רואה אנשים המגנים כובד ראש,
בשם ה', ורבים חללים הפילה.
אפשר גם לעשות הבחנה כזו: לעבוד בשמחה, או לעבוד כאשר אתה שמח.
היינו:
אפשר עוד להרחיב ולשאול: אלה הזקוקים לשמחה מלאכותית כדי לא ליפול לדיכאון - למה זה? שמא זה מפני שהם לא שמחים בעבודת ה'?
כמו שאול, שהיתה עליו רוח ה' רעה
שגרמה לו דיכאון ונזקק לניגונו של דוד, זה אכן פתר את הבעיה זמנית, אך
אילו היה חוזר בתשובה היה פותר אותה לגמרי.
ראו גם: מתי העצב מועיל - לפעמים העצב הוא הכרחי. מה לעשות.
(54) הָאִישׁ הָרַךְ בְּךָ וְהֶעָנֹג מְאֹד תֵּרַע עֵינוֹ בְאָחִיו וּבְאֵשֶׁת חֵיקוֹ וּבְיֶתֶר בָּנָיו אֲשֶׁר יוֹתִיר:
(55) מִתֵּת לְאַחַד מֵהֶם מִבְּשַׂר בָּנָיו אֲשֶׁר יֹאכֵל מִבְּלִי הִשְׁאִיר לוֹ כֹּל בְּמָצוֹר וּבְמָצוֹק אֲשֶׁר יָצִיק לְךָ אֹיִבְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ:
(56) הָרַכָּה בְךָ וְהָעֲנֻגָּה אֲשֶׁר לֹא נִסְּתָה כַף רַגְלָהּ הַצֵּג עַל הָאָרֶץ מֵהִתְעַנֵּג וּמֵרֹךְ תֵּרַע עֵינָהּ בְּאִישׁ חֵיקָהּ וּבִבְנָהּ וּבְבִתָּהּ:
התורה מוסיפה לנו גילוי איום - המפונק, מסתבר, סבל יותר בעת המשבר משאר אחיו, אשר לא היו כה מפונקים. וכי מי חשב אחרת?!
אולם ייתכן שהפינוק קשור איכשהו לחטא אשר גרם אותו משבר: הרי המפונק הקדיש את רוב זמנו לטיפול עצמי, וממילא, פחות לעבודת ה'.
כעת נותר רק לענות: היש קשר בין השמחים שמחה מלאכותית, והחושבים שבכך הם עובדים את בוראם, והענוגים האלה?