קוד: גנטיקה בפרשת נוח - תולדות בתנ"ך
סוג: בסיס
מאת: ראובן זילברמן
אל:
לפני כ-150 שנה הוציא נזיר גרמני בשם גרגור יוהאן מנדל מאמר עלום על ניסיונותיו בהכלאות של אפונה ריחנית עם פרחים צבעוניים. הוא ערך ניסויים על צבעי הפרחים. במאמרו תיאר מנדל את מסקנותיו בנוגע לכללי הורשה. מנדל לא זכה להכרה בחייו, אך לאחר מותו הוכר כאבי הגנטיקה. מנדל הבין את מה שרבים לא הבינו עד אז, והוא שתכונות העוברות בתורשה מיוצגות ע"י פקטורים (גנים) אשר מגיעים בזוגות, כאשר כל אחד מבני הזוג בעל סיכוי שווה לעבור בתורשה לצאצא. מנדל גם טבע את המונחים דומיננטי ורצסיבי, באמצעותם תיאר את המופעים של התכונות בהן צפה באפונים. ההסבר שלפנינו מסביר את חוקי מנדל וכיצד הן מתארים את כללי התורשה הבסיסיים:
הנושא והרעיון הגנטי מתחיל בפרשת נח, בסוף פרשת תולדות וממשיך בפרשת ויצא.
יש לקרוא את המילים הקטנות להבין ולקשר לנושא.
בראשית ט: "וַיִּיקֶץ נֹחַ, מִיֵּינוֹ; וַיֵּדַע, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לוֹ בְּנוֹ הַקָּטָן. וַיֹּאמֶר, אָרוּר כְּנָעַן: עֶבֶד עֲבָדִים, יִהְיֶה לְאֶחָיו.”
בראשית י: "וּכְנַעַן, יָלַד אֶת-צִידֹן בְּכֹרוֹ--וְאֶת-חֵת. וְאֶת-הַיְבוּסִי, וְאֶת-הָאֱמֹרִי, וְאֵת, הַגִּרְגָּשִׁי. וְאֶת-הַחִוִּי וְאֶת-הַעַרְקִי, וְאֶת-הַסִּינִי. . וְאֶת-הָאַרְוָדִי וְאֶת-הַצְּמָרִי, וְאֶת-הַחֲמָתִי; וְאַחַר נָפֹצוּ, מִשְׁפְּחוֹת הַכְּנַעֲנִי. וַיְהִי גְּבוּל הַכְּנַעֲנִי, מִצִּידֹן--בֹּאֲכָה גְרָרָה, עַד-עַזָּה: בֹּאֲכָה סְדֹמָה וַעֲמֹרָה, וְאַדְמָה וּצְבֹיִם--עַד-לָשַׁע. אֵלֶּה בְנֵי-חָם, לְמִשְׁפְּחֹתָם לִלְשֹׁנֹתָם, בְּאַרְצֹתָם, בְּגוֹיֵהֶם"
נח לא
מקלל את חם, הוא מקלל את בנו של חם - כנען. לאב קשה לקלל את הבן שלו. הקללה
חלה על כנען ובניו, כלומר קללה גנטית, גן דומיננטי לכל הדורות. לכנען יש
גן דומננטי מקולל.
אם נשווה זאת לקללת קין, הקללה של קין היא קללה אישית
ולא לבניו ולדורות לאחר מכן: "וְעַתָּה, אָרוּר אָתָּה, מִן-הָאֲדָמָה
אֲשֶׁר פָּצְתָה אֶת-פִּיהָ, לָקַחַת אֶת-דְּמֵי אָחִיךָ מִיָּדֶךָ. כִּי
תַעֲבֹד אֶת-הָאֲדָמָה, לֹא-תֹסֵף תֵּת-כֹּחָהּ לָךְ; נָע וָנָד, תִּהְיֶה
בָאָרֶץ"
הקללה של כנען היא על האדם ולא על הארץ. כנען וילדיו חתי, יבוסי, אמורי, גרגשי, חוי, ישבו בארץ כנען. כלומר מבחינה גנטית הכנענים החיתים היבוסים האמורים הגירגשי החיוי והערקי, מקוללים לכל הדורות.
זאת יודעים גם אברהם וגם יצחק, שלכנענים יש גן לא טוב, גן מקולל. לכן הם לוקחים נשים מחרן. בסוף פרשת תולדות מבקש יצחק מבנו יעקב ללכת לחרן, בראשית כח: "וַיִּקְרָא יִצְחָק אֶל-יַעֲקֹב וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ וַיְצַוֵּהוּ וַיֹּאמֶר לוֹ לֹא-תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן. ב קוּם לֵךְ פַּדֶּנָה אֲרָם בֵּיתָה בְתוּאֵל אֲבִי אִמֶּךָ וְקַח-לְךָ מִשָּׁם אִשָּׁה מִבְּנוֹת לָבָן אֲחִי אִמֶּךָ...... וַיַּרְא עֵשָׂו כִּי-בֵרַךְ יִצְחָק אֶת-יַעֲקֹב וְשִׁלַּח אֹתוֹ פַּדֶּנָה אֲרָם לָקַחַת-לוֹ מִשָּׁם אִשָּׁה בְּבָרְכוֹ אֹתוֹ וַיְצַו עָלָיו לֵאמֹר לֹא-תִקַּח אִשָּׁה מִבְּנוֹת כְּנָעַן. ז וַיִּשְׁמַע יַעֲקֹב אֶל-אָבִיו וְאֶל-אִמּוֹ וַיֵּלֶךְ פַּדֶּנָה אֲרָם. ח וַיַּרְא עֵשָׂו כִּי רָעוֹת בְּנוֹת כְּנָעַן בְּעֵינֵי יִצְחָק אָבִיו. ט וַיֵּלֶךְ עֵשָׂו אֶל-יִשְׁמָעֵאל וַיִּקַּח אֶת-מָחֲלַת בַּת-יִשְׁמָעֵאל בֶּן-אַבְרָהָם אֲחוֹת נְבָיוֹת עַל-נָשָׁיו לוֹ לְאִשָּׁה.“
עשו במקור עברי, יהודי. הוא מעניש ומכעיס את אביו בכך שנושא אשה מבנות כנען.
מאחר והיהדות ממשיכה לפי דת האמא, ילדי עשו אינם יהודים. זו הסיבה לאי המשכיות יהדותם של ילדי עשו.
להמשך ראו: גנטיקה בפרשת ויצא.