קוד: שליחת המרגלים בתנ"ך
סוג: התאמה2
מאת: אראל
אל:
פרשת שליחת המרגלים מסופרת בתנ"ך פעמיים: בספר במדבר (יג) ובספר דברים (א). הסיפורים אינם זהים. כדי להבין מה בדיוק קרה שם, כדאי לסדר את שני הסיפורים בטבלה, זה כנגד זה:
דברים א |
במדבר י-יג |
הסבר |
דברים א19:
|
במדבר י12:
... במדבר יב16:
|
לפני שליחת המרגלים, נסעו בני-ישראל מהר סיני (חורב), עד העיר קדש ברנע, שנמצאת במדבר פארן. בספר במדבר, המסע הזה מתואר בפירוט רב לאורך 3 פרקים (י-יב), ומפורטות בו התחנות שעברו בני-ישראל במדבר פארן. בספר דברים, המסע מתואר בקיצור – בפסוק אחד. |
א20
|
במדבר
יג1-2:
|
אחרי שהגיעו למדבר פארן, ציוה ה' על משה לשלוח אנשים, שיתורו את הארץ שהוא נותן לבני-ישראל. בספר דברים לא מתוארת מצוות ה', אבל במקומה מסופר שמשה אמר לבני-ישראל לעלות ולרשת את הארץ. מתוך ההקבלה נראה, שמדובר כאן באותו מעשה: ה' אמר למשה שישלח אנשים לתור את הארץ, כהכנה לירושת הארץ וחלוקתה בין בני ישראל. לכן נשלחו נציג אחד מכל שבט (הארץ התחלקה לשבטים), ולכן נשלחו דווקא נשיאים ולא אנשי-מלחמה (הנשיאים אחראים על חלוקת הנחלות לשבטים - ראו במדבר לד16-29). האנשים היו אמורים, כנראה, לשרטט תרשימים של הנחלות, כדי לחלק אותן בין השבטים, כמו שעשו השליחים ששלח יהושע (יהושע יח4). |
דברים א22:
דברים א23:
|
במדבר
יג3-16:
במדבר
יג17-20:
|
בספר במדבר מסופר שמשה שלח את האנשים על פי ה', ואחר-כך שוב מסופר שמשה שלח אותם לתור את ארץ כנען, והפעם מסופר גם שמשה אמר להם לבדוק את טיבה של הארץ, הערים ויושביהן. בספר דברים, מסופר שבני-ישראל ביקשו ממשה לשלוח אנשים שיחפרו את הארץ, ויבדקו את הדרך שיעלו בה ואת הערים שיבואו אליהן, ומשה הסכים ושלח מהם 12 אנשים. מתוך ההקבלה נראה, שדבריהם אלה של בני-ישראל נאמרו, בסיפור של ספר במדבר, בין פסוק 16 לפסוק 17: משה התכוון לשלוח אנשים כדי להכין את הארץ לחלוקה בין השבטים, אבל - בעקבות בקשתם של בני-ישראל - הוא הוסיף למשלחת משימות נוספות, של איסוף מודיעין על הארץ והערים. |
דברים א24-25
|
במדבר
יג21-24:
|
בספר במדבר, כאמור למעלה, התיאור של מסע האנשים בארץ הוא מפורט יותר, אבל אין הבדל משמעותי בין התיאורים. על-פי שני התיאורים, המרגלים כלל לא ביצעו את השליחות המקורית של הכנת הארץ לחלוקה, אלא רק את השליחות השניה של הבאת מידע מודיעיני על הארץ. |
מסיכום שני הקטעים, עולה התיאור הבא:
מכאן אפשר גם להשיב על השאלה - האם שליחת המרגלים הייתה מעשה טוב או רע:
על פי ה'.
לסיכום, ההבדלים בין שני תיאורי השליחה הם:
ראה נתן ה' א-להיך לפניך את הארץ, עלה רש כאשר דיבר ה' א-להי אבותיך לך".