[הטקסט הוקלד ללא ההערות. בהערות יש עוד מקורות, ביאורים ודעות שונות].
לא תשנא
א. אסור מהתורה לשנוא אדם מישראל, שנאמר "
לא תשנא את אחיך בלבבך
" (ויקרא יט,יז)
שנאה גלויה ושנאה נסתרת
ב...
ג...
שיעור השנאה
ד. אדם המרגיש בליבו רגשי שנאה קלים לחברו, אינו עובר עדיין באיסור "לא
תשנא", אלא אם כן השנאה התגברה בשיעור גבוה. שלושה סימנים הובאו בפוסקים
בעניין זה, המורים על שנאה גדולה, ובהתקיים אחד מהם, האדם עובר ב"לא תשנא":
- האחד - "אינו מדבר עמו שלושה ימים"
- השני - "דורש רעתו"
- והשלישי - "שמח לאידו"
כאמור, אלו הם רק
סימנים המראים על שנאה בשיעור גבוה. לכן, אם ברור שקיימת שנאה בשיעור גבוה, הוא עובר ב"לא תשנא" גם אם מסיבה כלשהי לא ניכרים סימנים אלה.
אינו מדבר עמו שלושה ימים
ה. סימן המורה על שנאה בשיעור גבוה בכדי לעבור בלא תשנא הוא: כל שאינו
מדבר עם חבירו שלושה ימים, מתוך שנאה. לכן, אם מקננים בלבו רגשי שנאה
קלים, שאינם באים לידי ביטוי בניתוק יחסים, אינו עובר על איסור זה....
- "כשאני פוגש אותו בחדר המדרגות, אני כובש את פניי בקרקע, וחולף על פניו כאילו שהוא לא קיים. אני ממש שונא אותו."
- ...
- ...
- הוא כל כך הכעיס אותי, שכל יום האתמול לא יכולתי לדבר איתו, וגם
היום אני עדיין מקפיד עליו, שאפילו "בוקר טוב" לא אמרתי לו. אבל, עד מחר
אתגבר ואשבור את המתיחות שנוצרה בינינו". - במצב זה אינו עובר ב"לא תשנא".
- ...
- "אני לא שונא אותו, אבל מאז שהוא נבחר לראש ועדת הכיתה אני לא משחק
איתו, וגם 'שלום' אני לא משיב לו". - קביעה זו איננה נכונה, משום שבאמת
מסתתר מאחריה רגש של שנאה הנובע מקנאה, ונער זה עובר באיסור "לא תשנא".
ו. כאמור לעיל, שיעור זה נאמר רק
כסימן
המורה על שנאה חזקה בשיעור גבוה שבה עוברים על "לא תשנא". לכן, אם ברור
שקיימת שנאה חזקה המסוגלת לגרום לניתוק יחסים לשלושה ימים, עובר ב"לא
תשנא" אע"פ שהוא מדבר עם חברו מסיבה כלשהי.
- ראובן שונא את ה"בוס" שלו שנאה חזקה בגלל שהוא מפלה אותו לרעה בתנאי
העבודה ובשכר, ביחס לשאר העובדים. ראובן מסתיר את שנאתו ומדבר עם ה"בוס"
בחביבות, כדי שלא יפטר אותו. שנאתו של ראובן היא חזקה, והוא עובר ב"לא
תשנא", אע"פ שהוא מדבר איתו, משום שאילו הוא לא היה ה"בוס" שלו, הוא לא
היה מדבר עמו כלל.
- כלה פלונית שונאת את חמותה. היא מדברת איתה בנימוס רק כדי לכבד את
רצון בעלה, שביקש ממנה שתתנהג כן. אם בעלה לא היה מבקש זאת, היא לא היתה
מדברת עם חמותה - דבר המראה על שנאה חזקה, ולכן הכלה עוברת ב"לא תשנא"
- [הערה: אמנם, עצם הנכונות לדבר, בכוחה להפיג את השנאה ברבות הימים].
צינון יחסים
ז. רשאי האדם לצנן את הקשר עם חברו שלא מחמת שנאה, אלא משיקולים ענייניים,
כגון משיקולי חוסר תועלת, איבוד זמן, הקשר גורם לו לרוגז, וכיוצא בזה.
אע"פ שצינון היחס לחברו, מקשר ידידותי קרוב ליחס רגיל בין מכרים, אין בו
משום "לא תשנא", אם הוא נעשה מהשיקולים הנ"ל; ברם, לפעמים צינון היחס נובע
מרגשי נקמה, ואז הוא עלול לעבור ב"לא תיקום ולא תיטור".
דיבורים של שנאה
ח...
מבקש רעתו
ט...
י...
יא...
שמח לאידו
יב...
יג...
איכות השנאה ועומקה
יד. יש שונאים שאינם מדברים שלושה ימים, ששנאתם עמוקה וחזקה. הם שמחים בכשלון השני, ובעת צרה לא יעזרו איש לרעהו.
מאידך, קיימת שנאה שטחית וזמנית המצויה בין אוהבים, שאע"פ שאינם מדברים
שלושה ימים מתוך מריבה, מכל מקום השנאה שביניהם אינה עמוקה, והיא נשכחת
בעת צרה. לדעת ה"חפץ חיים" גם שנאה זו אסורה, כיוון שהיא מתבטאת בניתוק
יחסים לשלושה ימים, ועובר בלאו מהתורה.
- "זה ארבעה ימים שאינני מדבר עם אחי. פעמים רבות עברנו מצבים כאלו,
ותמיד בסוף אנו מתפייסים". בתקופה זו עוברים האחים על איסור "לא תשנא".
דרך התורה היא לשוחח על הבעיה, במטרה להגיע לפתרון. אילו ינהגו כך, הם
יקיימו מצוות "הוכח תוכיח את עמיתך", והשנאה תפוג.
לשנוא את שונאיו
טו...
טז...
יז...
גוי
יח...
מעשים הנובעים מתוך שנאה
יט...
המניעים לשנאה
כ...
פגיעה מחבירו
כא...
קנאה
כב...
הבדלי השקפות
כג...
סלידה וגיעול
כד...
כה...